Harde dingser, myke drømmer

Med fokus på bil, sex, romfart og jakt åpnes MANN 2000 på Sjølyst i dag. Vil moderne menn, etter å ha besøkt mannemessen, stille samme spørsmål som brura etter bryllupsnatta?

«Teller penger, fete biler og ei stinn lommebok mer enn livskvalitet? Noen vil kanskje si ja, men de kommer aldri til å bli tørre bak øra. Vi tør banne på at det er plass til alle. Du kan se ut akkurat som du vil, oppføre deg som du vil, gjerne være litt harry og gå med cowboyboots, og likevel ha sinnssykt drag på damene. Heldigvis er verden fortsatt sånn, og det akter vi å vise deg på MANN 2000,» skriver arrangørene i invitasjonen.

Messegeneral Ola Haugland (34) forteller til Dagbladet at hensikten er å skape et rom i hverdagen for menn som ønsker å leke.

Sammen med naboen Tom Ove Monsen (40) etablerte han firmaet Sans Gene, som står bak satsingen de karakteriserer som et godt forretningsmessig konsept.

- Vi er opptatt av mannens situasjon og bygger messen på våre egne erfaringer. Dagens mann mangler tid til fritid. Han lever på familiens premisser. Kvinnene vil at vi skal være hos henne og barna når arbeidsuka er over. Dermed skyves hans interesser til siden, forklarer Haugland oss.

Og bruker seg selv som eksempel:

- TA KONA OG MEG, vi jobber begge to, tar like stor del av arbeidet hjemme, men når vi skal gjøre noe i helga, vil hun at hele familien skal gå rundt Sognsvann. Jeg vil heller på jakt eller vaske bilen. Vi må tenke på at vi er forbilder. Jeg så opp til faren min, som gjorde alt og kunne alt. Hva slags forbilder får barn hvis mamma og pappa gjør de samme tingene? spør Ola Haugland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor fikk arrangøren kritikk fordi mannemessen startet fredag.

- Menn hadde trøbbel med å komme løs fra familien. Derfor åpner vi dørene en dag før i år, opplyser messegeneralen.

VEGARD ULVANG og Stein P. Aasheim er blant foredragsholderne. De skal snakke om sine eventyropplevelser. Ellers byr mannemessen på kåserier om romfart, motor og mobilframtida. Eneste kvinnelige innslag er Susanne Pitlix, som ifølge forhåndsomtalen skal lære menn å bli bedre elskere.

- Sex er det eneste alle menn har felles. Ved siden av tekniske dubbeditter, da, gliser Ola Haugland.

For tusen kroner kvadratmeteren har en rekke firmaer leid plass. Og tilbyr skytevåpen, villmarksutstyr, raske biler, båter og motorsykler, vin, gressklippere, silkedresser, madrasser, sigarer og tatovering.

«Et helt messesenter fylt med turbogleder, harde dingser og myke drømmer,» annonserer MANN 2000.

KK-SPALTIST CILLE BIERMANN og redaktør Signy Fardal i magasinet ELLE var med Dagbladet under gårsdagens forhåndsvisning. Uten å la seg imponere nevneverdig av menns verden.

- Jeg synes det bærer litt preg av trøstemesse, jeg. Kom ut av skapet og vær gutt, liksom, hvis du får lov av kona, sier Cille Biermann (39).

- Høy lekefaktor, labert innhold. Foredragstemaene virker uhyre tradisjonelle og forutsigbare, mener Signy Fardal (38).

Verken Biermann eller Fardal tror mannemessen treffer innertier.

- Dette appellerer ikke til den moderne mannen, slik vi kjenner ham, mener Cille Biermann.

- Lite å bli provosert av, men dere satser jo mest på motor, pupp og børse. Hvorfor synes jeg det er blodharry? spør Signy Fardal.

- Fordi du er kvinne, kanskje, svarer messesjef Ola Haugland.

Og poengterer at det bor en harry i alle menn. Og at dette er guttas greie. Før han setter punktum:

- Husk at dere jenter har deres egne messer året rundt i ethvert shoppingsenter!

Likevel: Faren er stor for at mannemessebesøkende menn som ikke er opptatt av dubbeditter, jakt og turbomotorer ender i samme situasjon som brura.

Da bryllupsnatta lakket mot morgengry, kikket hun lett forundret på brudgommen og spurte:

- Var det alt?

MANN 2000: - Terningkast seks for lekefaktor, men én for innhold, konkluderer Cille Biermann og Signy Fardal etter å ha sett Ola Hauglands messe.