Harde Harry

Harry Guttormsen er mannen som heretter skal dele ut Filminstituttets millioner til norske spillefilmer. Han vil ha mer bråk i bransjen: - Jeg savner galskapen, det er simpelthen for kjedelig.

Når Guttormsen snart overtar etter Gunnar Svensrud som insituttets spillefilmkonsulent, får han makt til årlig å dele ut opptil 40 millioner i støtte til norske filmprodusenter.

Han blir ikke tårevåt av å se Dagbladets oversikt over underskuddene hos de samme produsentene.

Mye angst

- Det er ingen menneskerett å lage filmer. Statsstøtten skal ikke bidra til å holde liv i produksjonsselskaper som egentlig burde ha drevet med noe helt annet, sier Guttormsen.

Han har jobbet som manuskonsulent for Statens studiesenter for film i fire år, men siden han egentlig er teaterinstruktør og bare en fjern fetter i den lille norske filmfamilien, er hans inntreden i den nye jobben mottatt med noe engstelse.

- Det er for mye angst i filmbransjen og angsten er kreativitetens største fiende. Produsentene har i alle fall ingen grunn til å sitte høyt til hest, si at de fikser tingene best sjøl og at andre ikke bør blande seg inn, sier Guttormsen.

Unngå uklarhet

- Hvordan vil du blande deg inn?

- Ingen skal få lov til å starte et kamera før jeg synes at manuset er tydelig. Det jeg vil vite av folk som skal lage film er: Hvor vil du med den, hvem vil du nå fram til?

- Hvorfor når ikke norske filmer fram?

- Det slurves med sjangerfastsettelse og manus. Og så er det noe i systemet som utvikler politisk korrekte og snillistiske filmer. Filmfigurer må få lov til å stjele, hore, lyve - kvinner må få være bare sexobjekter - uten at Miljøverndepartementet blander seg inn ... det er umulig å selge et uklart produkt, sier Guttormsen.

Motarbeidet

For selge - det vil den nye spillefilmkonsulenten.
- At det lages filmer for 12- 15 millioner kroner, som ikke har et større publikum enn forestillingene i prøvesalen på Det Norske Teatret, er en skandale. Det er ingen motsetning mellom kvalitetsfilm og film som folk vil se, sier Guttormsen.

- Men ... eh ... hvem skal lage disse filmene?

- Regissører som har vist at de kan fly ved første forsøk må få prøve igjen. Det er viktigere at Pål Sletaune, Marius Holst, Erik Skjoldbjærg og Harald Swart får lage nye filmer enn at andre får prøve seg igjen. Det kan selvsagt få grusomme konsekvenser for en hel generasjon norske filmarbeidere - og jeg forventer å bli motarbeidet. Men jeg går ikke inn i denne jobben for å skaffe meg venner.