Hardere kamp om bokleserne

De små forlagene puster de store i ryggen etter bokhøsten 2002. Det har blitt hardere konkurranse om de rundt 5 milliarder kronene vi skal kjøpe bøker for.

- Konkurransebildet har blitt tøffere. Det er høstens klare konklusjon. Men økt konkurranse fører til økt kvalitet, og vi ser ikke på de små forlagene som en trussel. Vi må skjerpe oss og kan ikke ta noe for gitt, sier Tom Kvisle, markedsdirektør i Aschehoug. Han merker seg at både Dinamo Forlag og Kagge Forlag kan notere seg for svært gode tall i fjor.

Mens Kagge hadde 32 millioner i omsetning, imponerer nystartede Dinamo Forlag med rundt 20 millioner i omsetning.

- Dette er gode tall, men det er likevel ikke mer enn en brøkdel av Aschehougs omsetning, sier Kvisle.

Drømmestart

I 2002 ble det omsatt bøker for mellom 4,5 og 6 milliarder kroner, og det er lite som tyder på at det blir mindre i år. Nystartede Dinamo Forlag satser friskt, og dobler antall utgivelser dette året.

Forlaget kan juble over sin første bokhøst, takket være bestselgeren «Ona fyr» som ble trykt i et opplag på eventyrlige 70000 eksemplar. Dermed har Dinamo-sjef Ingebrigt Steen Jensen sørget for at forlaget fikk en drømmestart.

- Det første året har gått forbløffende bra. Vi hadde drevet i ni måneder uten å tjene ei krone, sier Knut Olav Ulvestad, forlagssjef i Dinamo Forlag. I 2003 går de fra 11 til 20 titler, inkludert oversatt litteratur.

Kopierer de små

Jan Swensson, sjefredaktør i Kagge Forlag mener de store forlagene kopierer suksessoppskriftene til de små. Kagge har tort å tenke utradisjonelt, og har hatt stor suksess med diktantologier.

Forlaget har også fått mye oppmerksomhet for sin kjendislitteratur: Ideer og konsept klekkes ut av forlaget, for så å settes ut til kjente personer.

Eksempel på et slikt prosjekt er «Slik blir du husets herre» av Jon Almaas, som ble forlagets bestselger i fjor.

Bjarne Buset, direktør i Gyldendal, mener han har mye å lære av Kagge og de små forlagene.

- Vi har masse å lære, spesielt innenfor historiefortelling. Her har Dinamo Forlag hele Dinamo-huset å dra veksler på. Kagge er på sin side en usedvanlig kommersiell forlegger. Han har selvsagt fordelen ved at forlaget er lite, og at de kan snu seg fort, sier Buset.

Slutt på samarbeidet

Forlaget Press har holdt en høy medieprofil de siste par åra, med utgivelse av minneboka fra kronprins Haakon og Mette-Marits bryllup, kunstboka til dronning Sonja og pilegrimsboka til Märtha og Ari. I fjor fikk Press mye negativ oppmerksomhet for pilegrimsboka «Fra hjerte til hjerte» som hadde et opplag ca. 14000.

- Vi er fornøyd med salget. Det var dette vi budsjetterte med, sier Fredrik Berentsen, markedssjef i Forlaget Press.

Han vil ikke si noe om tallene fra i fjor, men slår fast at 2001 var et bedre år for forlaget. Han opplyser at det ikke foreligger flere samarbeidsprosjekt med Slottet.

SUKSESSOPPSKRIFT: Forlaget Press ga ut Märtha og Aris kjærlighetsbok «Fra hjerte til hjerte».