Hardkokt helt i Afrika

Robert Wilson-fans bør snarest kaste seg over forfatterens debutbok.

• Les flere bokanmeldelser

BOK: Den første inspirasjonskilden til den britiske suksessforfatteren Robert Wilson var Raymond Chandler. Den amerikanske mesteren tok Wilson med storm. Han begynte selv å skrive og diktet opp en slags Philip Marlowe-figur som han plasserte på kysten av Vest-Afrika, et område han kjente godt etter å ha jobbet der i lang tid.

Han har med andre ord første hånds kjennskap til land som Elfenbenskysten, Ghana, Togo, Benin og Nigeria.

Etter «Mørkets makter» (1992), fulgte ytterligere tre bøker; «Blood is Dirt», «A Darkening Stain» og «The Big Killing». Samtlige er sterkt å anbefale.

Farlig liv

Bruce Medway er en fikser som lever av å utføre obskure oppdrag i «dette varme fuktige hullet i Afrikas armhule», som han kaller Cotonou i Benin, der han bor omgitt av malaria-mygg og mer eller mindre tvilsomme typer. Medway vet noen ganger for mye, andre ganger for lite, i forhold til hva som er bra for helsa. Han kjenner de fleste, og enda flere kjenner ham.

Han lever et farlig liv i balansegang mellom kyniske gangstere, korrupte politifolk og damer som ikke er til å stole på.Dette er det samme sosiologiske mønster vi kjenner fra Philip Marlowe/Raymond Chandlers LA-univers anno 1930- og 1940-tallet, og det merkes på jeg-fortelleren Medway at den som fører ordet har lest leksene sine. Stilen er preget både av hardkokt understatement og vittige metaforer, helt i pakt med tradisjonen.

Men Medway er ingen detektiv med hatt og frakk i eksotiske omgivelser, selv om han har felles med Marlowe visse moralske begrensninger for hva han utfører for penger. Han får i oppdrag å oppspore en britisk forretningsmann ved navn Steven Kershaw, et oppdrag som setter i gang historien. Først alene, siden i samarbeid med en frustrert, lokal politimann strever Medway med å få svar på en mengde uløste spørsmål rundt Keshaws forsvinningsnummer.

Høy og lav

Dermed kommer han i kontakt med høy og lav i det lokale hierarkiet. Med skarp penn og grundig kjennskap til lokalmiljøet skilder Robert Wilson et svetteglinsende Afrika befolket av mennesker som ønsker å dra fordel av hverandre, enten i form av penger, tjenester eller kinky sex.

Medway blir både jeger og jaget i forsøket på å skille skitt og kanel i de dystre omgivelsene. Samtidig forsøker han å pleie et konfliktfylt, men heftig forhold til en tysk kjæreste.

Korrupsjon

Den kjappe fortellerstilen veksler mellom konsise beskrivelser av mennesker og miljøer, og treffende dialoger, der personenes språk forteller mye både om hvem de er og hva de ønsker å være (dette kommer nesten enda tydeligere fram i lydboka, der Yngve Berven leser Wilsons roman).

Og ettersom tåka letter fra det gåtefulle, menneskelige landskapet Medway famler seg fram i, ser vi mer og mer av et Afrika som er pil råttent av korrupsjon, maktovergrep og dekadense.Robert Wilson er ikke bare en Chandler-etterfølger. Han går også i sporene til tidligere forfattere som har utforsket hva tropiske land gjør med hvite hoder; folk som Graham Greene, Eric Ambler og John Le Carré. Man kunne kalt Bruce Medway-perioden i Robert Wilson for en læretid. Men det ville være feil. Dette er snarere en fase i forfatterskapet som står mer enn trygt nok på sin egen, solsvidde, sølete, gyngende grunn i et Afrika som ikke akkurat er noen turistmagnet.

• Les Dagbladet.no/litteratur
DEBUTERTE MED AFRIKA: Før Robert Wilson skrev romaner fra byer som Sevilla og Lisboa, utga han en fire binds serie med miljø fra Sentral-Afrika. Nå foreligger den første på norsk.