Hardkokt i Boston

Hardkokt og dystert om kidnappede barn

BOK: Mens «Mystic River» (på norsk «I blodet») og «Shutter Island» («De gales øy») gjorde amerikanske Dennis Lehane berømt og bejublet, hadde han før det skrevet fem kriminalromaner om etterforskerparet Patrick Kenzie og Angela Gennaro i Boston. Alle de fem bøkene fikk gode kritikker, uten at de solgte i særlig store opplag.

Ansvarsløs mor

Det er det sikkert blitt en forandring på etter gjennombruddet. «Forsvunnet i natta» er den fjerde i den serien (hvorfor ikke starte med den første?). Her blir Kenzie og Gennaro motvillig trukket inn i en trist forsvinningssak. Fire år gamle Amanda blir sporløst borte fra hjemmet sitt mens moren er hos naboen og ser på tv. Det viser seg raskt at den gode mor er et fullstendig ansvarsløst menneske, hun er rusmisbruker og arbeidsløs, og stort sett mer opptatt av å se på tv enn å følge med på datterens ve og vel. Nå må hun spille en annerledes rolle, men hun får ikke helt til å overbevise som hysterisk bekymret mor, observerer Kenzo og Gennaro. De kobles inn i saken etter ønske fra lille Amandas tante og onkel. Detektivduoen antar - etter å ha møtt moren - at det kan ligge en uoppgjort narkogjeld bak kidnappingen av Amanda.

Innviklet intrige

Undersøkelsene fører dem inn i et miljø av organiserte kriminelle i Boston, hvor vi introduseres for tøffe typer som «Cheese» Olamon og Bubba Rogowski, i tillegg til et par svært engasjerte politifolk som jobber spesielt med barneforsvinningssaker. Men ingen spor er helt overbevisende. Lehane har konstruert en innviklet og troverdig intrige, samtidig som han bruker romanen til å fortelle en svart og dyster historie om ansvarssvikt og -fraskrivelse. Boka har for eksempel noen svært sterke partier om amerikansk barnevern og foreldrerettigheter som er verdt å lese. Han skyr heller ikke detaljerte skildringer av drap og drapsofre, det er i det hele tatt en del sterke og voldsomme scener i løpet av «Forsvunnet i natta». Men det er da også et sterkt og voldsomt tema han har tatt for seg.