Hardporno og rå vold

TROMSØ (Dagbladet): Nå tar direktør Tom Løland i Statens filmtilsyn den norske kinodyden én gang for alle: Hardporno, incest og ekstrem vold i den franske filmen «Alene mot alt» gikk gjennom sensuren onsdag.

Filmtilsynet rådførte seg med psykolog før filmen ble gitt 18-årsgrense. Løland innrømmer at en sekvens er klart pornografisk.

- Men det er en seriøs film og det er avgjørende. Hadde vi oppfattet den som spekulativ, ville den aldri blitt godkjent, sier Tom Løland til Dagbladet.

- Pornoscenen er viktig for å gi publikum et forhold til hovedpersonen, og når det gjelder volden er det et paradoks at man godtar «gla'vold» lettere enn den som gjør vondt, sier Løland.

Kvalmende

«Alene mot alt» handler om en slakter fra Paris som nettopp har sluppet ut av fengsel. Der har han sittet for drapet på en mann som han trodde hadde voldtatt hans datter. Datteren er nå plassert på en institusjon mens slakteren forsøker å skape seg et nytt liv sammen med sin slitne elskerinne i en liten by ved kysten.

Men han plages av vrangforestillinger, vonde minner, av elskerinnen og hennes mor og han tar et grusomt oppgjør med de sistnevnte og flykter tilbake til Paris.

Der når filmen sitt kvalmende klimaks idet slakteren oppsøker sin datter.

Bryter grenser

«Alene mot alt» ble onsdag kveld vist på filmfestivalen i Tromsø. Det er redaktør Kalle Løchen i tidsskriftet Film & Kino som har tatt den med dit, som én av fem kritiker- anbefalte filmer.

- Den bryter mange grenser vi er vant med å oppleve på film. Den har ekstrem vold, ekstrem porno og ekstrem nihilisme, men den er en enestående film, sier Løchen.

- Kan du forstå at noen bare føler avsky?

- Absolutt. Jeg vil ikke anbefale noen å se «Alene mot alt» med mindre de er fullt klar over hva de går til.

Under Tom Lølands ledelse har Filmtilsynet tatt flere omstridte avgjørelser. Både den franske «Jesu liv» og den danske «Idiotene» viste samleiescener i gynekologperspektiv, men på langt nær så lenge som i «Alene mot alle».

- Hva i all verden har skjedd med Filmtilsynet?

- Vi har justert oss dit vi tror resten av samfunnet er. Vi kan ikke ligge langt bak utviklingen, men må forholde oss til det vi vet folk ser på betal-TV og video, sier Løland.

Om den franske filmen kommer på kino, er det kinosjefene som til slutt avgjør.

- Vi har fått positive tilbakemeldinger, sier Svend Jensen i Arthaus, selskapet som har importert filmen.