Hardt fra Rogaland

Denne uka omtaler vi mer eller mindre kriminalistisk orientert litteratur på Dagbladets boksider. Boka «Da Vinci-koden» av Dan Brown er lest av såpass mange at vi finner det riktig å gå tettere innpå en av flere bøker om fenomenet «Da Vinci-koden», som er utgitt i det siste. Vi skriver også om et par særdeles kvalitetssterke, nye amerikanske romaner, som begge handler om mord og skyggesider. Mange av dagens beste forfattere i USA benytter seg av kriminalsjangeren - og da snakker vi ikke om Dan Brown.Også i Norge har enkelte utmerkede forfattere funnet det formålstjenlig å skrive om forbrytelser når de skal skildre dagens norske samfunn. En av de mest oppsiktsvekkende blant dem er Arild Rein fra Stavanger. Skulle vi anbefale kriminteresserte lesere en av sommerens norske utgivelser, fins ingen tvil: Trebindsverket «Stavangertrilogien», tre romaner samlet i ett bind. Høyere litterær kroneverdi får du ikke enn om du investerer i denne pocketutgivelsen. Skjønt pocket, du skal ha ganske svær frakk for å få plass til denne boka i en lomme. Dette er en mursteinspocket. De tre romanene heter «Hundedagane» (1998), «Grisekoret» (2001) og «Kaninbyen» (2004). Det Norske Samlaget har ikke bare gjort en utmerket ting ved å utgi denne ettbindsutgaven. På andre omslagsside har man også spandert fargetrykk av de tre originalomslagene - gjennomførte impresjoner i rødt, hvitt og svart som understreker et rått, røft, men estetisk særdeles gjennomtenkt konsept. Alle tre er tegnet og designet av Andreas Soma.Arild Rein skriver på nynorsk - et språk som viser seg særdeles velegnet til å overføre en hardkokt stil til norsk. Rein ble i sin tid inspirert av et essay der Kjartan Fløgstad spådde at Rogaland etter oljen ville være en velegnet arena for krim. En av Reins (og Fløgstads) litterære helter er dessuten den amerikanske forfatteren George V. Higgins. Han fikk i sin tid to romaner oversatt til nynorsk - nærmest i all hemmelighet. Hva Rein skildrer? Olje-Norge i sin alminnelighet og Stavanger i særdeleshet - sett fra undersiden. Rein speiler den nyrike epoken i Norges-historien der den er på sitt aller mest vulgære. Dette er med andre ord bøker som ikke bare angår noen få. De angår alle.