Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

TV 2 mister Premier League:

Hardt ut mot «smutthull»

TV 2s sjefredaktør Olav T. Sandnes tar Premier League-tapet med ro, men går hardt ut mot konkurrentens spillreklamer.

KRITISERER SPILLREKLAMER: TV 2, her representert ved Brede Hangeland, Jon Børrestad og Erik Thorstvedt (samt fotballtrener Ryan Giggs), mister rettighetene til Premier League fra og med 2022. Nå kritiserer TV 2s sjefredaktør konkurrentens spillreklamer. Foto: NTB scanpix
KRITISERER SPILLREKLAMER: TV 2, her representert ved Brede Hangeland, Jon Børrestad og Erik Thorstvedt (samt fotballtrener Ryan Giggs), mister rettighetene til Premier League fra og med 2022. Nå kritiserer TV 2s sjefredaktør konkurrentens spillreklamer. Foto: NTB scanpix Vis mer

Sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2 mener TV3-eier NENT Group benytter seg av et smutthull i lovverket når de sender spillreklame på norske kanaler.

HARDT UT: Sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2. Foto: Eivind Senneset / TV 2 / NTB scanpix
HARDT UT: Sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2. Foto: Eivind Senneset / TV 2 / NTB scanpix Vis mer

Torsdag ble det klart at NENT Group overtar rettighetene til fotballigaen Premier League fra og med 2022, etter å ha vunnet over TV 2 i onsdagens budrunde.

Sandnes understreker at han ikke har innsikt i NENTs regnskaper, og ikke kjenner til hvor stor andel av deres finansiering som kommer fra betting.

- Men på generelt grunnlag, og uavhengig av Premier League, synes jeg det er problematisk at aktører som sender til norsk publikum, på norske kanaler, ikke forholder seg til norsk regelverk. I stedet omgår de lovverket, og forholder seg til de smutthullene de har identifisert. Håpet mitt er at det vil finnes måter å tette disse hullene.

- Opplever dere det som urettferdige konkurransevilkår?

- Jeg er generelt tilhenger av at man starter likt på startstreken.

NENT Group eier over 50 merkevarer og plattformer, deriblant Viasat og TV3.

PREMIER LEAGUE: Premier League blir å se på Viasats plattformer fra 2022. Det ble klart torsdag. Vis mer

- Smutthull i loven

I dag er det bare Norsk Tipping og Rikstoto, i tillegg til enkelte lotterier, som har lov til å reklamere for pengespill. TV-kanaler som sender fra utlandet faller imidlertid ikke under denne lovgivningen.

NENT Group sender fra England, og er derfor underlagt EUs regelverk, deriblant det såkalte «senderlandsprinsippet». Det krever at kanaler retter seg etter kringkastingsreglene i landet det sender fra. Derfor er kanaler som TV3 og Viasat 4 regulert av britiske Ofcom (tilsvarende det norske Medietilsynet), som tillater spillreklame.

Tidligere kulturminister Trine Skei Grande har tidligere omtalt dette som et «smutthull i lovverket» til Medier24.

- Fordel

Ansvarlig redaktør Knut Kristian Hauger i bransjenettstedet Kampanje mener situasjonen gir NENT Group en fordel.

- Du ser hvordan disse studiosendingene til TV3 og Viaplay er pakket inn i bettingsponsorer. De henter inntekter TV 2 ikke kan, i og med at de kan tappe inn i markedet for pengespillreklame, sier han til Dagbladet.

Han understreker imidlertid at det finnes sterke politiske signaler om et ønske om å stramme inn på mulighetene til å sende spillreklame. Derfor er det tenkelig at denne fordelen forsvinner i løpet av få år, mener han.

NENT Group er forelagt Sandnes' uttalelser.

- Vi jobber i en regulert bransje, hvor vi alltid følger gjeldende lovgivning. Inntekter fra annonser er en viktig, men mindre andel av vår virksomhet, skriver kommunikasjonssjef Tobias Gyhlénius i en e-post til Dagbladet.

- Kunne ikke gå lenger

Sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2 tar rettighetsskiftet med ro.

- Man bruker ord som «vinne» og «tape», men det er ikke en idrettsprestasjon å vinne en budrunde. Det er å betale mest penger. Det sier jeg både når vi vinner, og når vi ikke når opp med det vi mener er forsvarlig. Her kunne vi ikke gå lenger, sier han.

Sandnes innrømmer at det er surt å miste rettighetene, men sier TV 2 fortsatt sitter med mange viktige sportsrettigheter. Han viser blant annet til landslagsfotballen, deler av Champions League, La Liga og Europaligaen.

Innrømmer seerfluktfare

Sandnes understreker at han ikke vil underspille viktigheten av Premier League.

- Det er en rettighet vi har hatt i 10 år, og som vi helt klart gjerne skulle ha forlenget. Men som sjefredaktør har jeg et ansvar for å sikre at vi har muskler til å satse på flere redaksjonelle områder, og ikke bruke så mye penger ett sted at vi må redusere ambisjonsnivået et annet sted.

Han medgir at TV 2 Sumo kan stå i fare for å miste abonnenter.

- Selvfølgelig vil fans av Manchester United eller Liverpool abonnere der de kan se kampen. Det ligger i sakens natur - ellers hadde det ikke vært en så stor kamp om disse rettighetene. Men vi tror det vil være betalingsvillighet for en del av de rettighetene vi fortsatt har. Resten har vi to år på å planlegge.