Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hardtslående realisme

«Los Bastardos» er stillestående til det kjedsommelige, men en vekker.

KINOAKTUELL: Jesús og Fausto har brutt seg inn hos en hvit middelklassedame. Der skjer det litt av hvert . Bildet er hentet fra «Los Bastardos»
KINOAKTUELL: Jesús og Fausto har brutt seg inn hos en hvit middelklassedame. Der skjer det litt av hvert . Bildet er hentet fra «Los Bastardos» Vis mer

||| FILM: «Los Bastardos» åpner med en sju minutter lang, stillestående scene. Kameraet filmer nedover den betongkledde Los Angeles River. I det fjerne ser vi to skikkelser. Sakte kommer de mot oss. De sparker en punktert fotball. Vi hører lyden av skrittene deres, vinden som blåser, ballen som sparkes, og vannet som surkler. I det de passerer kameraet lar de ballen ligge, stiger opp den betongkledde elvesiden og forsvinner over gjerdet.

Så fylles bildet av en rød skjerm, bokstavene Los Bastardos blinker, akkompagnert av brølende hardcoreriff. Kontrastene er store og plutselige i Amat Escalantes halvannen times lange voldelige drama fra dagens Los Angeles.

Et støkk
Men filmen er så realistisk og stillegående at volden skjules. Vi får bli med en gjeng mexicanske, ulovlige immigranter på arbeid. De graver ut en byggetomt, og vi får bli med mens de drikker øl i parken.

Escalantes bruk av stillestående bilder gjør at man kjeder seg og at man mister konsentrasjonen. Det er ikke før en hjernemasse ligger spredd vi forstår alvoret i det som utspiller seg.

Slik sett påpeker Escalante at vi er blitt så vant med filmatiske virkemidler - kryssklipp, nærbilder, etc. - at det realistiske blender oss. Vi er blitt like apatiske som karakterene i filmen, hevder han, og vekker oss med et støkk.

«Los Bastardos»

5 1 6
Regi:

Amat Escalante

Orginaltittel:

«Los Bastardos»

Se alle anmeldelser
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media