FÅR ANMERKNING: Dagblad-spaltist og «superlærer» Håvard Tjora får en anmerkning i boka av en tidligere lærer i dette innlegget om skolematematikk.Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet
FÅR ANMERKNING: Dagblad-spaltist og «superlærer» Håvard Tjora får en anmerkning i boka av en tidligere lærer i dette innlegget om skolematematikk.Foto: Siv Johanne Seglem / DagbladetVis mer

Håvard Tjoras sanne ansikt

Det mest tankevekkende blir en uhørt påstand om at lærer uten kompetanse liksom skal være en god matematikkpedagog.

Meninger

Det er selvfølgelig positivt at flere engasjerer seg i norsk skolematematikk.

Men vet alle hva dette dreier seg om?

Håvard Tjora går i Dagbladet Magasinet sist lørdag til frontalangrep på en kunnskapsminister som prøver å gjøre noe med norsk skolematematikk på sotteseng, etter flere tiår med en fagfiendtlig ideologi fra venstresiden - som Tjora selv er en del av.

Etter først å ha listet opp fæle opplevelser med faget fra barneskole til videregående, skulle man nesten tro at han ingenting kan av matematikk:

Først barneskolen. Der «strevde jeg med matematikk», «(...) hadde lært lite om hvorfor vi regnet som vi gjorde. Så når oppgavene hadde en annen utforming enn hva jeg var vant til, så stoppet det opp».

Men dette er jo en følge nettopp av den politikken Tjora selv sverger til, en politikk hans likesinnede i Ap/SV fikk gjennomført i 1974, som ennå virker. En reform som Røe Isaksens parti fra første stund tok avstand fra, og som kunne reddet Tjora fra nederlag i mattetimene.

På ungdomsskolen fikk han en ny lærer:

«Læreren jeg fikk hadde ingen fordypning i matematikk. Men han var uten tvil den beste matematikkpedagogen jeg fikk i hele min utdanning». Og:

«I løpet av to uker var alle vanskene ryddet vekk» (!!).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette avslører en bortimot total uvitenhet om matematikkens egenart:

Det er rett og slett ikke mulig «i løpet av to uker» å «rydde vekk alle vanskene» i et fag som matematikk. Matematikk er ikke sånn. Det er et fag avhengig av utvikling, stadig påbygg av nye basiselementer og ikke minst modning over mange år. Utsagnet tyder på direkte mangel på kunnskap, og forvirring om hva matematikk egentlig er.

Det mest tankevekkende blir likevel en uhørt påstand om at lærer uten kompetanse liksom skal være en god matematikkpedagog. Hvordan er det mulig? Ikke så lite avslørende for nivået på matematikken Tjora er eksponent for. Undervisningen han fikk på u-trinnet må ha vært på et lavnivå - nettopp når læreren iflg. Tjora selv ikke kunne stort av faget. Rent logisk, hva har en lærer å tilføre en elev om han ikke kan faget, pedagogikk aldri så mye? Lite eller ingenting.

Typisk for venstresiden og tydeligvis Tjora selv, er også et forkvaklet syn på lektorer som virkelig kan sitt fag. De har i all tid vært en torn i øyet på venstresiden i norsk skole.