Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Harry Potter og hans hjelpere

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jeg zapper innom CNN, og havner på værmeldingen. Plutselig ser jeg værdamen dra opp en sopelime. Det får meg i hvert fall til å høre etter. Og damen forteller en entusiastisk ankermann på tv-nyhetene at i kveld skal i hvert fall hun på Harry Potter. Hun får en bekreftende latter fra nyhetsoppleseren, som selvsagt også har tenkt seg på filmen.

  • Hva er det som foregår? Forklaringen er enkel, med et vanskelig navn: synergi. For CNN er eid av AOL Time Warner, verdens sterkeste mediekjempe. Og det er AOL Time Warner som produserer og distribuerer Harry Potter-filmen. Alle datterselskap i konsernet må gi sitt for å skape Potter-feber. Da blir alle værdamer satt opp med sopelime.
  • Én gang i måneden samles samtlige direktører i alle AOL Time Warners datterselskaper til fellesmøte. Møtet har ett hovedfokus: Hvordan kan de forskjellige armene til medieblekkspruten hjelpe hverandre til å få bedre grep på konsumentene? Hva har hvert datterselskap å tilby de andre av PR og backing? En Potter-film er god butikk, men Potter-tv, Potter-bøker, Potter-blader og Potter-effekter er storbutikk.

AOL Time Warner har «content», nå arbeider de med å bygge «community», sier pressetalskvinne Tricia Primrose til Dagens Nyheter. Målet er å lage mediebedriften om til et samfunn der du får alt du trenger av informasjon, nyheter, underholdning og tilgang fra selskapet.

  • Som for eksempel værdamer med sopelimer. Eller ta Time Magazine, som får forhåndsse og forhåndsomtale Potter-filmen før konkurrerende medier. I en positiv, varm og hyggelig tone - for da er det ikke så farlig at Times filmanmelder var befriende lunkent negativ til filmen da han til slutt slapp til. Han må være en modig mann.
  • I Entertainment Weekly kan du vinne konkurranser og få treffe Harry Potter. Det gjør du på sider der Coca-Cola annonserer for sine Potter-konkurranser. Etter å ha betalt AOL Time Warner rekordpris for sponsorrettighetene til filmen, kjøper de så annonser i Time Warner-eide blader og nettsteder for å annonsere for den Time Warner-eide filmen. I Time Warner smiler de sitt bredeste synergismil.
  • Lykkes AOL Time Warner i sine drømmer om å bygge opp «samfunn» rundt sitt innhold, vever de folk inn i informasjonskokonger, der du kan være sikker på at noen prøver å selge deg noe, hele tida. Reklamepausene kan oppleves som befriende ærlige, friske pustehull mellom produktpushingen.
  • Og hvis du tror det ikke kan skje her: Alt som mangler er at AOL Time Warner kjøper seg inn i TV2, hvis nå for eksempel Schibsted vil selge. Se opp for Siri M. Kalvig på sopelime.
Hele Norges coronakart