Anmeldelse: Anne Holt, «Det ellevte manus»

Harselerer med dem

Anne Holt harselerer over pandemipanikk og griske forlagshus, og lar Hanne Wilhelmsen være så sær at det nærmer seg karikaturen.

KRASS: I sin nye krim skriver Anne Holt om en pandemi så lammende at selv drap forsvinner fra avisoverskriftene. Foto: John Terje PedersenFoto: John Terje Pedersen
KRASS: I sin nye krim skriver Anne Holt om en pandemi så lammende at selv drap forsvinner fra avisoverskriftene. Foto: John Terje PedersenFoto: John Terje Pedersen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er 13. mars 2020. Hele Norge stenger ned, til alles bestyrtelse. Det vil si. Det er ett menneske som fryder seg. Hun har ikke vært ute av leiligheten sin på over fire år, men endelig er gatene tomme og trygge. Klokka tre om natta ruller hun ned mot Solli plass i rullestolen sin, og nyter den stille Oslo-natta.

Kvinnen er den nå seksti år gamle Hanne Wilhelmsen, Anne Holts eksentriske krimheltinne siden gjennombruddet «Blind gudinne» i 1993. Hun ble skutt i ryggen og havnet i rullestol i «Sannheten bortenfor» (2003). Etter det har hun gått i et indre eksil i sin digre Frognerleilighet, der hun bor med sin store kjærlighet Nefis og deres datter Ida. Nå har Wilhelmsen skrevet en kriminalroman. Den er svært god, ifølge forlaget, men redaktøren skjønner fort at den sære Wilhelmsen nærmest er umulig å samarbeide med.

Vrange forfattere

«Det ellevte manus» er en slags forlagskrim, der Holt synes å ha moret seg over å komme med ris og ros til vrange forfattere, pengeglade forlag og den problematiske selvbiografiske bølgen som har hjemsøkt landet vårt. Hun baker inn virkelige forlag og forfattere, og skal vi tro Holt så er Jan Kjærstad Norges eneste virkelig hyggelige og veloppdragne forfatter.

Disse sekvensene er mer underholdende enn dyptpløyende, og selve plottet handler om et annet manus enn Wilhelmsens krim. Det er den ellevte boka i en historisk romanserie skrevet av Kate Howe. Howe er forlaget Storkhøjs gullgruve, og særdeles usympatisk og vanskelig. Sært nok leverer hun manus på papir, og ett eksemplar. Da manuset forsvinner på forlaget, blir hun naturlig nok rasende. Den nyansatte redaktøren Ebba Braut må spørre Wilhelmsen om hjelp

Politisk korrekt

Anne Holt er en samfunnsbevisst forfatter som gjennom sine bøker følger Georg Brandes devise om at litteratur skal sette problemer under debatt. Hun kan til tider være i overkant politisk korrekt, og hennes polemikk er skarp, om ikke akkurat underfundig. I denne boka lar hun pandemien ligge som et bakteppe, med heftig kritikk av et Norge som var sjokkerende uforberedt på en pandemi, og helsemyndigheter som «springer rundt som forskremte høns». En pandemi så lammende at selv drap forsvinner fra avisoverskriftene.

Det er det som skjer når det blir gjort et uhyggelig funn i bagasjerommet på bilen til en dement gammel mann. Der ligger en naken kvinne med ansiktet skåret bort. Kvinnen har en merkelig fysiognomi; korte bein, lange armer, heksehår, selsomme bryster og et tungebånd så stramt at hun nok ikke har kunnet snakke. Ingen er meldt savnet, overbetjenten er mest opptatt av smittevernreglene, og den eneste som bryr seg er Henrik Holme. Det er den ensomme langhalsede og storhodede politibetjenten vi først møtte i «Skyggedød» (2012). Nå prøver han å få hjelp av Wilhelmsen, men hun er verken særlig grei eller hjelpsom. I en tredje parallellhistorie følger vi en kirkegårdsgraver som skal begrave gamle Aasne, en ensom og rar skikkelse, utstøtt fra bygda.

Særdeles tragisk

Det er med andre ord mange eksentriske typer i denne boka. Aller verst er Wilhelmsen. Hun er nå så menneskesky, arrogant og vanskelig at det nesten bikker over i karikaturen. Samtidig er det noe enerverende over hennes sentimentale forhold til datteren Ida, som hele tiden stiller de riktige spørsmålene og tenker de riktige tankene. Ikke overraskende skal det vise seg at alt har forbindelse med alt, som det heter. Det hele er riktignok ganske søkt, særdeles tragisk og svært usannsynlig, men sjarmerende gammelmodig på sitt mystifistiske vis. Og absolutt underholdende.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer