Hassans monotone klang borer seg inn i hjernen

Dikt, quiz og debatt på Norsk Litteraturfestival.

BESETTENDE: Den danske forfatteren Yahya Hassan leser så ordene presser seg inn i øregangene. Det er meget fascinerende. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
BESETTENDE: Den danske forfatteren Yahya Hassan leser så ordene presser seg inn i øregangene. Det er meget fascinerende. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dagens boksider handler om den altoverskyggende begivenheten i Bok-Norge denne uka, Norsk Litteraturfestival på Lillehammer. Torsdag kveld ble forfatterne feiret med en makeløs festaften; først en strålende samtale mellom Linn Ullmann og den engelske forfatteren Julian Barnes, som Dagbladet intervjuet tidligere i uka.

Og avslutning med Kjell Askildsen, presentert av Ullmann som «vår store», intet mindre, en forfatter med evnen til «å få tausheten selv til å tale mellom ordene,» som hun siterte den danske forfatteren Jens Christian Grøndahl.

Mellom disse to mestrene i moderne prosa, kom den unge, danske poeten Yahya Hassan inn på scenen, presentert som det mest eksplosive talent i dansk poesi siden den legendariske Michael Strunge (1958—1986). Hassan er bare 19 år, beskriver seg selv som «statsløs palestiner». Han kommer med faste skritt inn på scenen, iført grå dress med press, blomstret, lysbrun skjorte og blankpussede, spisse sko. Han stiller seg foran mikrofonen og leser.

Hassan framfører diktene med en monoton, særegen klang, som om de kom fra toppen av en moské, eller som om han oppdager språket der og da. Stemmen klinger som gjennom en ropert, den borer seg inn i hjernen med setninger som glir over i hverandre i en eneste, smertefull, messende tekstmasse. Ingen kommentarer, det ene diktet følger det andre i samme klang. Meget fascinerende. «Se nå her hva Satan har etterlatt, en evig flamme fra sitt helvete,» lyder hans siste ord. Før han forsvinner, like resolutt som han kom inn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer