Hauk over hauk, med hatt over hatt

Digitalt bakkenett kommer ikke før neste år. Men krigen om deg som seer har startet nå.

DENNE HØSTEN har vært storsesong for kanallanseringer. Først meldte NRK at de vil lage både nyhetskanal og barnekanal. Så kom TV2 og overbød med en kanal. Deres nyheter er nyhetskanal, sportskanal og filmkanal. Deretter fulgte MTG, TV3-leverandøren, med sitt nye tilbud: En åpen, fulldistribuert Kanal 4, som TV-parallell til Kanal 4, gratis levert hjem til deg. TVNorge har ikke meldt ennå, men Canal+ melder at de bygger om sitt tilbud, nå kan du velge om du vil ha sportspakke, filmpakke - eller begge deler. Og Viasat svarer.

DET ER KNOPPSKYTING, krysspollinering, poding og nye adoptivbarn i det norske TV-universet. Alle de nye kanalene frir til deg. Men først må de slippes inn av dørvokterne i den digitale TV-verden: Det digitale bakkenettselskapet NTV, kabelselskapene, paraboldistributørene. Da teller markedsmakt, kontakter og penger. Og så hjelper det selvsagt å eie det selskapet som skal distribuere.

MATEMATIKKEN ER ENKEL: Når det digitale bakkenettet starter opp, vil NTV, som bestyrer driften, ha kapasitet til 18-20 kanaler. Allerede nå har 52 kanaler søkt om plass. Det betyr at noen vil bli nektet adgang, andre vil bli skviset ned til mindre enn de ønsker. Spørsmålet om hvem som skal få rom i herberget blir ikke enklere hvis man skotter bort på hvem som faktisk eier NTV: NRK, TV2 og Telenor. De som skal distribuere kanalene er tunge kanal- og innholds-leverandører selv. Å balansere slikt krever høy integritet. Eller alternativt stor manøvreringsdyktighet, hvis eierne uten formelt å forskjellsbehandle, likevel skal klare å gi seg selv noen fordeler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TIL TROSS FOR NAVNET digitalt bakkenett, innebærer ikke den nye distribusjonsformen kabler i bakken. Signalene sendes gjennom luften, og mottas av en svart boks du må kjøpe, som får plass på eller under Tv-en. Tilbudet er mindre interessant for dem som allerede har parabolantenne eller kabel, men NTV regner likevel med et marked på 500-800 000 brukere. Dette er dels folk med gammeldagse antenner, slike som hittil har vært fornøyd med NRK og TV2. Mange er eldre seere, og ikke like interessante for de kommersielle kanalene. Men en gruppe er attraktiv: Alle nummer to og tre -Tv-ene på barne- og ungdomsrom, og i kjellerstuene, slike som ikke har vært koblet til parabol. Når det analoge nettet forsvinner må de over til andre mottak. Og NTV vil gjerne lose dem trygt i havn før internett- TV tar dem.Alt avhengig av hvor distribusjonsselskapene står, har de forskjellige interesser. Men Telenor er den virkelig store blekkspruten i dette eterhavet. De eier Canal Digital, som leverer paraboltilgang, Avidi som leverer fjernsyn via kabel, og nå har de skaffet seg eierandel også i NTV. I tillegg har de indirekte innflytelse i TV2 via sine aksjer i A-pressen, og samarbeider stadig tettere med TV2 på sportsrettigheter og annet. Som teleselskap er de også svært interessert i framtidas tv-tilbud via mobil. Men noe de er tungt uinteressert i, er en priskrig mellom de forskjellige måtene å motta fjernsyn på. Med en fot i hver leir vil de gjerne at du betaler jevnt dyrt for tilbudet, samme hvordan du mottar det. Det er som kjent aldri Telenor som har presset ned prisen på mobiltelefoni i Norge, det er konkurrentene. Men i fjernsynsmarkedet kan Telenor nå ha fått nok innflytelse på alle plattformer til at de klarer å unngå sjenerende priskrig. Effekten blir høyere priser for deg.TV2 og NRK er som innholdsleverandører begge opptatt av å få mest mulig plass i sitt eget NTV. For fjernsynskanaler er som tannpastatuber. For å synes godt, og dekke alle behov, vil alle leverandører gjerne ha mest mulig hylleplass. Det er bredden i rader på rader av tannpasta som gjør at du lettest velger en av støtten varianter av Colgate eller Solidox, i stedet for å kjøpe gode gamle SIKO og andre smale konkurrenter. I et analogt univers med tre-fire kanaler, holdt det med en eller to tilbud. Men skal du breie deg blant 20 kanaler, må du ha flere. Både NRK og TV2 ønsker å være mest mulig fullassortert: film, sport, nyheter, hovedkanal. NRK, som ikke skal hente inn reklamepenger, tilbyr også barnekanal. Med reklameforbud for barn, er ikke det like attraktivt for TV2.

NRK HAR FÅTT ORDRE OM å sende uten kryptering, dem trenger du ikke kort for å ta inn. TV2 insisterer på kort, selv om de har gått med på å la sin hovedkanal være gratis fram til 2010. De andre kanalene, plusspakken, vil koster penger fra dag en, og fra 2010 må du betale lisens også for TV2.Det er her MTG ser sin sjanse. De har TV3, som ikke finnes på Canal Digital, slik TV2 og TVNorge ikke har vært å finne på VIASAT. Den situasjonen skyldes ikke omtanke for seernes ønsker. Det er bare rå maktkamp mellom leverandørene. Alliansen Telenor/TV2 har sett seg tjent med å holde TV3 ute. Men nå vil TV3/TV4 vokse. De har startet krigen med å love seerne nye TV4 som gratiskanal, fritt spredd som NRK. TV2 vil nødig ha TV4 verken enklere eller billigere distribuert enn seg selv, og på det digitale bakkenettet vil de primært ha betalkanaler, slike de kan tjene penger på å distribuere. Men vil de, som eiere i NTV, finne en måte å hindre nye, konkurrerende gratiskanaler til folket? Stortingets løsning på digitalomlegging har laget to store problemer: Rike Telenor har for stor makt, og eierne av det digital kabelnettet har stor interesse av å stikke kjepper i hjulene for sine konkurrenten. Noen burde egentlig lage en såpeserie av den maktkampen som nå kommer til å utspille seg rundt kanal-distribusjonen i Norge. Men det ville kanskje bli vanskelig å få den vist.