Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Haydns modernitet

Haydns kvartetter opplyst av store fortolkninger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De siste åra har Emerson-kvartetten markert seg med store utgivelser, gjerne flere CD-er om gangen, av komponister som Schubert, Sjostakovitsj og Bartsk. Det har etablert dem som én blant en liten håndfull av samtidas absolutte topp-ensembler, der fastheten i klangen sammen med en utrolig elastisitet i foredraget alltid er en nytelse å lytte til.

Særpreget tar de med seg inn i denne doble Haydn-utgivelsen, der de forløser det boblende livet som alltid vaker under overflaten hos Haydn. Men de har også et usvikelig blikk for de lange linjene, for musikkens nyvunne evne til å strekke store spenn ved hjelp av harmoniske midler som Haydn oppfant, og som allerede Beethoven tok helt ut i ytterregistret.

Slik blir den stående som en av de fineste Haydn-innspillingene i katalogen, av den Haydn som var med på å finne opp den moderne musikken.

Hele Norges coronakart