HD-DVD er offisielt død

Toshiba gir opp.

(Dagbladet.no): Den japanske elektronikkgiganten Toshiba gikk i dag ut og bekreftet ryktet om at de gir opp HD-DVD-formatet.

Selskapet vil ifølge nyhetsbyrået AP ikke lenger utvikle, produsere eller reklamere for HD-DVD-produkter og -spillere.

Den konkurrerende formatet, Blu-ray, står da igjen som vinneren av krigen om nestegenerasjons-DVDer.

Avgjort av Warners

Toshibas HD-DVD-spillere kom på markedet i mars 2006.

Til nå har mer enn én million enheter blitt solgt, inkludert Microsofts spillkonsoll Xbox 360.

De ulike Hollywood-filmstudioene har etter hvert valgt sine allierte i formatkrigen. En kamp som var i noenlunde balanse, helt til verdens største mediehus, Warner Brothers, gjorde i januar det klart at de kommer til å utgi sine filmer bare på Blu-ray.

Ga opp

INNRØMTE NEDERLAG: Toshibas president Atsutoshi Nishida fortalte under en pressekonferanse i dag at selskapet skal slutte å produsere HD-DVD-spillere. Foto: AP PHOTO/SCANPIX
INNRØMTE NEDERLAG: Toshibas president Atsutoshi Nishida fortalte under en pressekonferanse i dag at selskapet skal slutte å produsere HD-DVD-spillere. Foto: AP PHOTO/SCANPIX Vis mer

I dag innrømte Toshiba sitt nederlag.

- Vi konkluderte med at en rask avgjørelse var det beste, sa Toshibas president, Atsutoshi Nishida, på en pressekonferanse i Tokyo i dag.

Han presiserer at selskapet ikke har mistet troen på HD-DVD, men at Warners avgjørelse om bare å støtte ett format, ville stilt forbrukerne i en vanskelig posisjon.

- Hadde vi fortsatt, ville det bare skapt problemer for forbrukerne. Vi hadde rett og slett ingen sjanse til å vinne her, fortsetter han.

Formatkrig

Flere bransjeanalytikere hevder at Toshiba gjorde det eneste riktige i nåværende situasjon, ikke minst ut i fra et økonomisk perspektiv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De potensielle tapene er små i forhold til hva selskapet sparer, sier analytiker Ikuo Matsuhashi ved Golden Sahcs til Reuters.

- Ingen vil at formatkrigen skal fortsette, fortsetter han.

HD-DVD er offisielt død

Ved å avslutte formatkrigen nå, anslår Matsuhashi at Toshiba vil spare 2,4 milliarder kroner det neste året, som ellers ville ha blitt brukt på blant annet markedsføring og omstruktureringer av produksjonen.

Selskapet må likevel regne med et reelt tap på minst 500 millioner kroner, i form av overflødig produksjonsutstyr og utviklingskostnader.

Altfor nerdete

Sammen med HD-DVD-formatet, forsvinner også Toshibas uttalte drøm om å bli nummer én innen forbrukerelektronikk.

Selskapet tjener nemlig sine penger på hele andre segmenter - for eksempel minnebrikker, turbiner til bruk i kjernekraftverk og vaskemaskiner.

De digitale produktene, som PC og TV, stod for bare seks prosent av selskapets fortjeneste i fjor.

- Sony er hipt. Panasonic prøver, men Toshiba fortsetter å være nerdete, kommenterer en ikke-navngitt Toshiba-sjef til Reuters.

- Vi har lært at vi må jobbe mer med markedsføring, men vil vi få flere sjanser til å gjøre det? Jeg har ingen anelse.

Fortsatt støtte

HD-DVD-spillere skal etter planen være borte fra butikkhyllene fra mars.

Toshiba lover likevel at de som allerede har kjøpt en spiller, også skal få filmer og teknisk assistanse ved behov.

Det er på nåværende tidspunkt ikke kjent hva som skjer med filmstudioene, blant disse Universal, Paramount og DreamWorks, som har gitt sin støtte til HD-DVD.

Dårlig utvalg

Nå som formatkrigen offisielt er over, gjenstår et viktig spørsmål som ble helt borte i krangelen om de blå platene.

Nestegenerasjonsformatet byr på langt mer lagringsplass enn dagens DVD.

Det gir først og fremst plass til film i langt høyere kvalitet enn tidligere.

Men selv med utbredelsen av høydefinisjons-tv i mange hjem, er det tvilsomt at den forbedrete kvaliteten alene er nok til å få de store folkemassene til å bytte ut sine DVD-spillere med de langt dyrere Blu-ray-modellene.

Prisen på selve filmene er nesten det dobbelte for Blu-ray-variantene og utvalget er foreløpig heller skralt.

Veien videre

Da planene om nestegenerasjons-DVDer ble lansert, var tanken at det skulle gi en helt ny opplevelse, i tillegg til bedre kvalitet.

Analytikere og produsenter har i lenger tid fabulert om økt interaktivitet og helt nye bruksområder for DVD.

Men bortsett fra avanserte og animerte menyer, har ingen til nå likevel greid å komme opp med det store ekstra, som skal få vanlige brukere til å kaste seg over det nye formatet.

Nå som krigen er over, kan produsentene forhåpentligvis konsentrere seg om å fylle opp de blå platene med innhold.