Headhuntet av bilgigant

Interessen for Hurra Torpedo eksploderer i USA.

(Dagbladet.no): Hurra Torpedo-hypen brer om seg i stadig større fart på nettet: Et klipp fra et bursdagsselskap i USA har for eksempel blitt lastet ned drøyt 500 000 ganger fra iFilms.

Nå begynner amerikanske medier også å interessere seg for bandet. Og dermed lekker det flere detaljer om Hurra Torpedos avtale med bilgiganten Ford.

Booket av Ford

Medieoppstyret var omfattende da Hurra Torpedo dro på sin USA-turné tidligere i høst. I etterkant fortalte bandet norske journalister om en rekke sprø hendelser - blant annet konserter i et barneselskap og på biffrestauranten Big Texan.

Men mange av de absurde hendelsene i USA - som blant annet er behørig beskrevet gjennom filmklipp på nettsiden The Crushing Blow - var nøye planlagt.

Dagbladet.no avslørte nylig at filmklippene er laget i samarbeid med produksjonsselskapet Radical Media, og har med seg skuespillere som blant andre Tara Copeland i rollen som regissør Pip Simon.

Bransjenettstedet Pollstar har også gått Hurra Torpedo-fenomenet nærmere i sømmene, etter å ha blitt kontaktet av Kevin Daly fra festivalen Monterey International. Han ville vite om bandet faktisk eksisterer.

Pollstar skriver nå at reklamebyrået J. Walter Thompson booket mange av Hurra Torpedos USA-konserter for oppdragsgiveren Ford.

SAMARBEIDET TETT MED FORD: Kristopher Schau, Egil Hegerberg og Aslag Guttormsgaard har tidligere fortalt at de hadde et løst samarbeid med Ford. Nå viser det seg at kontakten mellom Ford og bandet ble formidlet av et av verdens ledende reklamebyråer, og at kampanjen er langt mer omfattende enn tidligere antatt. FOTO: HURRA TORPEDO
SAMARBEIDET TETT MED FORD: Kristopher Schau, Egil Hegerberg og Aslag Guttormsgaard har tidligere fortalt at de hadde et løst samarbeid med Ford. Nå viser det seg at kontakten mellom Ford og bandet ble formidlet av et av verdens ledende reklamebyråer, og at kampanjen er langt mer omfattende enn tidligere antatt. FOTO: HURRA TORPEDO Vis mer

- Vi ønsket noen som var ekte, en historie som var ekte, og deretter skrive en engasjerende historie rundt dette, sier kommunikasjonssjef i Ford Cars, Linda Perry-Lube, til Pollstar.

Omfattende avtale

Hurra Torpedos samarbeid med Ford har tidligere blitt omtalt i norske medier.

Ifølge en pressemelding Egil Hegerberg sendte ut 22. november kjøpte bandet en Ford Fusion 2006-modell ved ankomst USA, siden dette var «den billigste og mest hensiktsmessige måten å reise rundt på».

Bilen loddes ut via Hurra Torpedos offisielle hjemmeside.

- Vi har ikke fått én million kroner hver, men vi fikk bil å kjøre med. Utover det har vi ingen forpliktelser, sa bandmedlem Aslag Guttormsgaard til VG.

Men samarbeidet mellom Ford og Hurra Torpedo er langt mer omfattende enn å bare gjelde utlodding av en bil. Ifølge Linda Perry-Lube ble Hurra Torpedo headhuntet av Ford til å fronte deres reklamekampanje for Ford Fusion.

- Vi så også på andre band, men disse var helt klart de riktige for oss, sier hun.

Stolte av bløff

Perry-Lube er stolt over at mange har bitt på og tatt filmklippene for å være ekte vare.

- Deler av historien er at de blir hentet hit av en forferdelig bookingagent. Den historien og ideen ble skrevet inn i filmen.

- Vi har ikke funnet noen blogger eller noe der folk kritiserer oss eller sier at dette er et markedstriks. Ingen sier det i dag. Vi er ganske stolte av at dette oppfattes som genuint, sier Perry-Lube.

Reklamekampanjen er ikke avsluttet, opplyser Perry-Lube, og flere filmklipp vil bli lagt ut på The Crushing Blow og bandets MySpace-side.

Hurra Torpedos norske manager Mads Martinsen opplyser til Pollstar at de håper å returnere til USA i 2006.

Martinsen har tidligere opplyst til Dagbladet.no at de håper å få til en sammenhengende film, blant annet bestående av klippene som ligger ute på The Crushing Blow.

HÅPER Å RETURNERE: Hurra Torpedo-filmklippene som ligger ute på nett har blitt ekstremt populære. Nå håper bandet på en «ordentlig» turné i 2006.