Anmeldelse: «Den magiske juleesken»

Hedensk juleeventyr for de aller minste

Underlig animasjon og nordeuropeisk folketro gjør «Den magiske juleesken» til en julefilm over gjennomsnittet – for små barn, vel å merke.

TERNINGKAST FIRE: «Den magiske juleesken» er et besynderlig sammensurium av juletradisjoner, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST FIRE: «Den magiske juleesken» er et besynderlig sammensurium av juletradisjoner, skriver Dagbladets anmelder. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Førjulstid er tilsynelatende tid for nordeuropeisk barnefilm på norske kinoer, og én uke etter den traurige tyske «Gubben og Katten – Tidenes gladeste jul» hadde premiere er det nå duket for den danske animasjonsfilmen «Den magiske juleesken». I likhet med «Gubben og Katten» er dette en film for de aller minste, uten så mye som en eneste dobbeltbunnet vits som kan sukre publikumsopplevelsen for de foresatte, men i motsetning til «Tidenes gladeste jul» forteller «Juleesken» en historie tilpasset spillefilmformatet. Dessuten avslører dens besynderlige blanding av stop motion-estetikk og datagrafikk visse cinematiske ambisjoner, hvilket er mer enn man kan si om mange filmer beregnet på denne aldersgruppen.

HedenskapPå barnehjemmet Klokkerly gleder Julius og de andre barna seg til jul, men når de to eldste guttene Gregers og Piv avslører at julenissen ikke finnes, og at det er bestyreren Alfred som hvert år kler seg ut og deler ut gavene, punkteres stemningen ganske så ettertrykkelig. Gregers og Piv har et horn i siden til Julius fordi han er Alfreds favoritt, og går derfor aktivt inn for å sabotere julefeiringa for samtlige av beboerne, men heldigvis finnes det gode krefter som arbeider for at alle barn skal få en fin og fredelig jul. Og disse kreftene har utpekt Julius som høytidens redningsmann.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.