Heftig og begeistret for norske filmer

Plutselig søker publikum i store skarer til norske kinofilmer. Som Ingvar Ambjørnsens kinoaktuelle Kjell Bjarne-figur ville sagt: Hva i helvete er det som skjer?

Etter de første 12 dagene på norske kinoer er det solgt nesten 140000 billetter til filmen om Ambjørnsen-figuren «Elling».

Samtidig blomstrer Knut Erik Jensens ishavsromantikk, «Heftig og begeistret», over hele landet på tiende uka, med 313332 solgte billetter hittil.

For første gang på så lenge noen i den norske filmbransjen kan huske, ligger to norske filmer på kinotoppen her i landet.

Og det for tredje uka på rad.

- Norske filmfolk har lagt pretensjonene på hylla. Nå våger de å fortelle historier som går rett til hjertet på publikum, mener Filminstituttets spillefilmkonsulent Harry Guttormsen.

Solblank mandag

En tidlig marsaften denne uka, med nyslått sommertid og blank sol over stille sentrumsgater, kom vi til billettkø nesten helt ut på gata ved Klingenberg kino i Oslo. Der går «Elling» i den største salen.

Endelig på plass i den komfortable, plysjrøde stolen i det vakkert rehabiliterte kinolokalet, var den svære salongen fullsatt.

Og da filmen var over, runget applausen, akkurat som i kinoen litt lenger vest, på Vika, der «Heftig og begeistret» får begeistret applaus på tiende uka.

Mange vil nok mene at Ingvar Ambjørnsen må ta mye av æren for «Elling»-suksessen.

Det er ingen hemmelighet at den mannen har et solid grep på et bredt publikum, men når skjedde det sist at et litterært forelegg ble en kinovinner? Det skjedde med Liv Ullmanns «Kristin Lavransdatter» midt på nittitallet. (Snaut 700000 solgte billetter).

Den filmen var bygd på en bok av en gammel, folkekjær Nobelprisvinner som har vært pensum for norske skolebarn i generasjoner.

Gammelt og nytt

I den nye norske filmgullalderen, om vi skal våge oss på en slik karakteristikk, er det en fin blanding av veteraner og nykommere som gjør susen.

Elling-regissøren Petter Næss («Absolutt blåmandag») er ikke av de mest kjente norske filmskaperne, men han er ingen nykommer.

Produsenten Dag Alveberg er en gammel ringrev (hans forrige store suksess var «Orions belte» på tidlig åttitall) som endelig har lyktes etter i årevis å ha terget på seg filmbransjen ved å fortelle alle andre hva de skulle gjøre for å få suksess.

Skuespillerne Per Christian Ellefsen og Sven Nordin er velkjente og folkekjære og skal absolutt også ha sin del av æren. Manusforfatter Axel Hellstenius har jobbet jevnt og trutt i en årrekke uten helt å treffe gullåren. Det har han jo virkelig gjort med sitt Elling-manus.

Veteranfotografen Svein Krøvel, som for øvrig også står for den mesterlige fotograferingen i «Heftig og begeistret», må også ta mye av æren, sammen med resten av filmstaben, stort sett meget rutinerte og erfarne filmfagfolk som sjelden opplever hjemlig filmsuksess.

En opprømt Dag Alveberg føler at gjengen bak «Elling» har lyktes nærmest hundre prosent i det de håpet å få til.

- Vi ville fortelle en historie om to pussige fyrer som får folk til å føle at de er nesten akkurat som deg selv.

- Mens «Heftig og begeistret» forteller hvor du kommer fra, forteller «Elling» hvem du er, sier Alveberg.

- Mer enn et blaff

En annen veteran, tidligere spillefilmkonsulent og sjef for NRK Drama, nå sjef for NRK2, Oddvar Bull Tuhus, tror den nåværende filmsuksessen er mer enn et blaff.

- Vi har fått en stor bredde i det norske filmrepertoaret nå, og det er en forutsetning for nivåheving.

- Snart får vi kanskje også en «bekreftelse» internasjonalt, fra en av de store festivalene. Men det viktigste av alt er å lykkes på hjemmemarkedet, sier Bull Tuhus.

UIPs Nancy Reiberg, som distribuerer «Elling», mener denne filmen favner hele folket.

- Dessuten har psykiske lidelser og angst kanskje vært litt gjemt. Elling blir venn med angsten, med god hjelp av Kjell Bjarne, og den fortellingen kryper inn i hjerterota på deg, sier Nancy Reiberg.

TID FOR ØMHET: Elling (Per Chr. Ellefsen) og Kjell Bjarne (Sven Nordin) forteller deg hvem du er.