«Nå slipper vi deg helt inn i hjertet av forlaget», skriver Cappelen Damm på sitt nye nettsted «Forlagsliv - Blogger fra Cappelen Damm-huset». Forlagshusene eier hele distribusjonsrekken, fra manus til bokhandel. Det eneste de ikke har kontroll på er kritikerne. Med bruk av sosiale medier prøver de seg på det, også.
NRK 2 kjørte 4. mai en spennende debatt om tung og lett litteratur. To dager senere går forleggeren på Norges største forlag, Anders Heger, i strupen på én kritisk kritiker - Dagbladets Cathrine Krøger - og tillegger henne holdninger og utsagn som i hvert fall ikke kom frem i debatten. Han når et stort nettverk med sitt personangrep. Teksten ligger nå på nettstedet der han er sjef, på Facebook og det tvitres kommentarer og tilrop fra kollegaer og venner. En salig blanding av offentlig og privat sfære hindrer en saklig debatt.
Etter et helt liv i offentlige medier er Anders Heger blitt et begrep i kulturlivet. Han er den eneste av forleggerne som er aktiv på alle digitale medier, har sin egen spalte i Dagsavisen og deltar i aktuelle debatter. Anders Heger har tyngde. Han vil gjerne ha debatt. Desto merkeligere er det at han bruker sitt første blogginnlegg på et karakterdrap av en anmelder som er opptatt av nettopp debatt og bøker.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger