Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hegnar går til priskrig med Dan Brown

- Døden for de store forlagenes kontroll, sier Arve Juritzen.

HARD KONKURRANSE: Den norske oversettelsen av Dan Browns «Det tapte symbol» selges med stor rabatt av Trygve Hegnars nettbokhandel. Arve Juritzen tror Hegnar gjør det bevisst for å provosere den norske bokbransjen. FOTO: SCANPIX/REUTERS
HARD KONKURRANSE: Den norske oversettelsen av Dan Browns «Det tapte symbol» selges med stor rabatt av Trygve Hegnars nettbokhandel. Arve Juritzen tror Hegnar gjør det bevisst for å provosere den norske bokbransjen. FOTO: SCANPIX/REUTERS Vis mer

||| I Norge har vi en bokavtale som regulerer hvor mye rabatt bokhandlerne får lov til å gi nye utgivelser. Derfor er store priskutt sjelden vare i norske butikker.

Nå velger imidlertid Trygve Hegnar å dumpe prisen på den norske oversettelsen av Dan Browns nye bok «Det tapte symbol» i sin nettbokhandel.

Hegnar selger boka for 249 kroner, 150 kroner billigere enn veiledende pris fra Bazar forlag.

- Det vi gjør nå er å starte priskrig. I Norge har det aldri vært konkurrert på pris i så stor grad på en helt ny bok før. Pris er ikke noe som forlagene liker å snakke om, hevder Glenn Martinsen i Hegnar Media.

- En markering
Hegnar kan selge boka så billig fordi Dan Browns norske forlag, Bazar, ikke er tilknyttet forleggerforeningen og derfor ikke trenger å forholde seg til bokavtalen.

Arve Juritzen i Juritzen forlag er ikke i tvil om at Trygve Hegnar med dette er ute etter å gjøre en markering i forhold til den norske bokbransjen.

- Norsk bokbransje er unntatt fra konkurranselovgivning, det er ingen eierskapsbegrensning, og det har utviklet seg en kartellvirksomhet der de tre største forlagene kontrollerer hele næringskjeden. Når det kommer en så dramatisk prisnedsettelse på en ny bestselger, er det noe helt nytt. Dette betyr døden for de store forlagenes kontroll, sier Juritzen.

Martinsen i Hegnar Media sier rabatten i utgangspunktet ikke er ment som et kulturpolitisk utspill.

- Men vi er selvfølgelig forberedt på reaksjoner.

Ikke nytt
Øyvind Hagen i Bazar er usikker på hva han skal mene om rabatten. Han påpeker at Hegnar juridisk har full rett til å selge med så stort priskutt han bare vil.

TESTER BRANSJEN: Trygve Hegnars nettbutikk selger vanligvis faglitteratur om økonomi. FOTO: AGNETE BRUN
TESTER BRANSJEN: Trygve Hegnars nettbutikk selger vanligvis faglitteratur om økonomi. FOTO: AGNETE BRUN Vis mer

- Det er første gangen dette skjer, vi har ikke opplevd det før, og kan uansett ikke gjøre noe med det, sier Hagen.

Einar Ibenholt er forlagsdirektør i Gyldendal , forlaget der Trygve Hegnar i mange år kjempet for å få innflytelse. Han tror ikke nødvendigvis at reaksjonene fra bransjen kommer til å bli så sterke.

- Dette er ikke noe spektakulært nytt. Det har hele tiden eksistert forlag som ikke har vært medlem av forleggerforeningen, som har kunnet sjonglere med pris, sier han.

- Riv ned særvilkår
Ibenholt understreker imidlertid at det norske bransjesystemet er viktig for å kunne ha en fungerende litteratur. 

- Grunnen til at vi får dispensasjon fra konkurranselovgivningen er at vi er en liten befolkning. Unntakene sikrer variasjon og bredde i bransjen, sier han.

Det mener imidlertid Arve Juritzen er tull.

- Vi må rive ned disse særvilkårene som de store forlagene har. Derfor er det dramatisk og spennende når Hegnar utfordrer på denne måten, sier han.

KRITISERER BRANSJEN: Arve Juritzen mener norsk bokbransje mener de store forlagene har særvilkår. FOTO: ANDREA GJESTVANG
KRITISERER BRANSJEN: Arve Juritzen mener norsk bokbransje mener de store forlagene har særvilkår. FOTO: ANDREA GJESTVANG Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media