BLE IGJEN I OAKLAND: Maria Fürst ble sittende igjen på flyplassen i Oakland mens familien fløy hjem til Norge. Hun fikk ikke være med Norwegian-flyet da besetningen var engstelige for at hun skulle få et allergianfall om bord. En eventuell erstatningssum vil hun donere til Leger uten Grenser. Foto: Privat
BLE IGJEN I OAKLAND: Maria Fürst ble sittende igjen på flyplassen i Oakland mens familien fløy hjem til Norge. Hun fikk ikke være med Norwegian-flyet da besetningen var engstelige for at hun skulle få et allergianfall om bord. En eventuell erstatningssum vil hun donere til Leger uten Grenser. Foto: PrivatVis mer

«Hei igjen Bjørn Kjos. Det er nå to dager siden jeg skrev til deg sist. Da fikk du en opprørt epost fra flyplassen i Oakland ...»

Maria med åpent brev til Norwegian-sjefen.

Meninger

Norwegian: - En riktig uheldig situasjon

Hei igjen Bjørn Kjos

Det er nå to dager siden jeg skrev til deg sist. Da fikk du en opprørt epost fra flyplassen i Oakland, der jeg var strandet etter å ha blitt nektet adgang på Norwegians flygning til Oslo på grunn av nøtteallergi. Mann og to døtre var allerede om bord på flyet, og reiste hjem uten meg.

Uten å gå så langt inn i saken, kan jeg friske opp hukommelsen din med at jeg før egen boarding fortalte det amerikanske crewet ved gaten at jeg hadde fått i meg noen spor av peanøtter en halvtime tidligere, at jeg kjente meg helt fin, men hadde oppdaget at min egen EPI-pen var utgått på dato, og derfor lurte på om det fantes en tilsvarende om bord på flyet — sånn i tilfelle noe skulle skje. Jeg fikk beskjed om at det var en adrenalinsprøyte om bord, men også at kabinpersonalet ikke visste hvordan å bruke den, og derfor ikke hadde så lyst til å ha meg med opp i lufta. Jeg forsikret de som jobbet på gaten om at jeg kunne bruke medisinen, og dessuten at jeg alltid merker en allergisk reaksjon umiddelbart, derfor var det uansett usannsynlig at noe skulle skje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter mye om og men — og uten å ha snakket med meg personlig — bestemte kapteinen seg for at jeg var uønsket på flyet. Han så visst for seg et worst case scenario der flyet måtte lande i isødet på Grønland fordi jeg hadde fått et anafylaktisk sjokk ombord i flyet hans. Egentlig ikke så langt unna mitt eget skrekkscenario — det som fostret av egen flyskrekk hadde utspilt seg inne i hodet mitt mens jeg sto i boardingkø uten gyldig EPI-pen — og var årsaken til at jeg i utgangspunktet spurte om det fantes en tilsvarende sprøyte om bord.

I løpet av et kvarters tid hadde altså min egen flyskrekk utviket seg til flycrewets skrekkscenario, og kanskje var det helt på sin plass at jeg måtte bli værende på land. Det føltes ikke slik for meg der og da, men jeg var vel ikke helt objektiv i denne vurderingen...

Det som uansett var langt under pari, er måten jeg ble behandlet på i ettertid — ute på gaten og i avhangshallen på Oakland Airport. Der var det ikke mye hjelp å få, skal jeg si deg! Ingen spurte om jeg hadde noe sted å dra, penger, venner — eller hvordan det gikk med allergien min. Det eneste jeg fikk av informasjon var at alle familiens 4 kofferter var på vei tilbake til rullebåndet og nå mitt ansvar. Dråpen som fikk begeret til å renne over for meg, var imidlertid da jeg til slutt ble informert om at jeg selv var ansvarlig for å kjøpe ny billett hjem, fordi jeg ikke hadde hatt de nødvendige medisinene i orden. Goddag mann, økseskaft. Det var jo derfor jeg spurte om sprøyten på gaten!
 
Nå er jeg tilbake i Oslo, har hatt god til tid til å tenke meg om og roe meg ned, men likevel er det noe utrolig provoserende i opplevelsen jeg har hatt. Vel er dette et luksusproblem. Jeg er fullstendig klar over at jeg er en privilegert kvinne fra et av verdens rikeste land, og at andre som leser brevene mine derfor kan bli provosert over klagesangen. Men jeg syns likevel at det å bli behandlet lusent av et millionkonsern som ditt, ikke skal gå upåaktet hen, og nettopp fordi jeg er en «ressurssterk» person med bakgrunn fra pressen, velger jeg å fortsette å skrive om dette.

Jeg skriver på vegne av alle andre som hele tiden opplever frustrasjon og dårlig service i møte med dere og andre storkonsern som nedprioriterer service og erstatter muligheten for personlig kontakt med maskiner og folk som ikke aner hva de driver med. Men som ikke orker å kjempe fordi de bare opplever å møte en vegg av motstand, enten gjennom folk som ikke kan svare på spørsmålene deres, eller det store internettsluket, der man blir bedt om å sende inn skriftlig klage. Dette er altså en skriftlig klage på vegne av alle som har hatt trøbbel med Norwegian, og etter responsen på den forrige posten jeg la ut på Facebook å dømme, er vi MANGE! Små bagateller i en global sammenheng såklart, men likvel frustrerende å oppleve fra en service-institusjon.

Du lurer kanskje på hvordan det gikk med meg etter at jeg skrev til deg sist? Det kunne jo ha gått riktig dårlig. For alt dere vet, kunne jeg vært blakk, uten telefon, medisin og noe sted å dra fra flyplassen, slik at jeg måtte bli der i uoverskuelig fremtid. Jeg ble sluppet som en het potet og overlatt til meg selv da dere fikk meg vekk fra flyet. Men heldigvis har jeg mange venner i San Francisco, jeg hadde strøm på telefonen og kjente meg fremdeles fri for allergi. Jeg ringte min beste amerikanske venninne og ble hentet på flyplassen hjem til sofaen hennes. Mannen hennes flyr masse i jobben og har frequent flyer program, så han fant en billett hjem til meg neste dag som han kunne kjøpe med sine bonuspoeng. Markedspris på billetten var ca 3500 dollar, men den kostet ikke ham skjorta.

Jeg var heldig. Men det er bare flaks for dere. Andre ville vært helt lost. Derfor vil jeg ikke slippe dere så lett. Dette er blitt til en prinsippsak for meg.

Så kjære Kjos, for tort og svie, slett og uansvarlig kundebehandling, ber jeg om en erstatning tilsvarende billetten som ble kjøpt for min venns flypoeng. Altså rundt 30.000 norske kroner. Jeg kommer til å gi beløpet uavkortet videre til Leger uten grenser, slik at de kan bruke summen på noen som VIRKELIG trenger hjelp. Jeg vil nemlig ikke at du, som sitter på slik en uhorvelig mengde med penger, skal få slippe gratis ut av dette — selv om jeg også er privilegert.  

I tillegg håper jeg du sender kabinpersonalet ditt på førstehjelp- og livredningskurs.

Med vennlig hilsen Maria Fürst

Norwegian: - En riktig uheldig situasjon

FRUSTRERT: Maria Fürst opplevde å bli satt igjen på flyplassen i Oakland da mannskapet om bord på Norwegian-flyet var engstelig for at hun skulle få et allergianfall på veien over til Norge. Ingen hjalp henne, hun bådde ordne egen innkvartering og måtte betale sin egen billett hjem. Nå spør hun Bjørn Kjos om det er slik det skal være. Foto: Dagbladet
FRUSTRERT: Maria Fürst opplevde å bli satt igjen på flyplassen i Oakland da mannskapet om bord på Norwegian-flyet var engstelig for at hun skulle få et allergianfall på veien over til Norge. Ingen hjalp henne, hun bådde ordne egen innkvartering og måtte betale sin egen billett hjem. Nå spør hun Bjørn Kjos om det er slik det skal være. Foto: Dagbladet Vis mer
Lik Dagbladet Meninger på Facebook