HOVEDROLLER: I «Grace and Frankie» spiller venninnene Lily Tomlin og Jane Fonda sammen for første gang siden Dolly Parton-filmen «9 to 5». Foto: Melissa Moseley/Netflix
HOVEDROLLER: I «Grace and Frankie» spiller venninnene Lily Tomlin og Jane Fonda sammen for første gang siden Dolly Parton-filmen «9 to 5». Foto: Melissa Moseley/NetflixVis mer

- Hei! Ikke avskriv oss, vi kan fortsatt ha sex

Hollywood versus damer over 40.

Spoilere følger for dem som ikke er oppdatert på «Game of Thrones» og «Transparent».

Denne helga slipper Netflix andre sesong av «Grace and Frankie», «Friends»-skaper Martha Kauffmans  serie om to pensjonerte kvinner som oppdager at mennene i livene deres har hatt et hemmelig forhold bak ryggen på dem.

Dermed kastes Grace (Jane Fonda) og Frankie (Lily Tomlin) ut i et ukjent farvann fylt av omstilling og dating.

- Vi forsøker å vise ulempene med å bli gammel, som frykten for å ramle og brekke hofta eller at ingen vier deg oppmerksomhet fordi du ikke er ung og vakker lenger, sa Fonda nylig til Harper's Bazaar.

- Men vi ville også si: «Hei! Ikke avskriv oss! Vi er fortsatt smarte, vi kan fortsatt være morsomme, vi kan fortsatt være aktive, vi kan fortsatt ha sex.»

Selv om «Grace and Frankie» på ett nivå er en ordinær og godslig komiserie, er det likevel noe eksepsjonelt over den.

Litt fordi den retter seg mot et eldre publikum, men også fordi hovedrolleinnehaverne Fonda og Tomlin er to kvinner på henholdsvis 78 og 76 år som dater 20 år yngre menn.

Det er vanskeligere for kvinner enn menn å eldes i Hollywood. Rollene blir færre, og de man får blir mindre interessante.

Da skuespiller Carrie Coon (34) fra «The Leftovers» (finnes hos HBO Nordic) snakket med Dagbladet ifjor kalte hun det «deprimerende»:

- I en Hollywood-film kan en rollefigur være 35, men skuespillerinnen er gjerne 25. Vi får ikke lov til å spille roller på vår egen alder.

Samtidig hadde seriekollega Liv Tyler allerede klaget over å ha blitt «en annenrangs borger» i filmbyen fordi hun nærmet seg 40. På fjernsynet er det lettere, men selv der finnes det begrensninger, spesielt når det kommer til seksualitet og man nærmer seg det dobbelte av 40-tallet.

- Antitesen til sex
Betegnende nok var sjokkavslutningen i sesongpremieren til «Game of Thrones» (finnes hos HBO Nordic og C More) en scene som viser heksa Melisandre, i ferd med å legge seg.

Hun er naken. Som vanlig.

Men noe er annerledes. Hun har tatt av smykket sitt.  Magien falmer. Hun falmer.

Er ikke lenger ung, men krokrygget og gustengrå. Det fyldige røde håret henger nå av hodet i pistrete hvite tråder.

Holdningen er lutrygget. Huden henger.

- Seerne fikk se noe som nesten aldri avbildes på tv, eller for den saks skyld i filmer eller andre visuelle medier: Den helt nakne kroppen til en veldig, veldig gammel kvinne, skriver Megan Garber i en artikkel i The Atlantic.

Hun bet seg merke i scenen, som hun mener sjokkeffekten i den henfaller til en overbrukt stereotypi - den listige kvinnen som ikke er det hun gir seg ut for å være.

- Melisandre har forført Stannis Baratheon. Hun har forsøkt å forføre Jon Snow. Rollefiguren hennes har brukt sex for å få viljen sin gjentatte ganger. Og nå skjønner vi at hun har gjort alt det samtidig som hun er den ene tingen samfunnet ser på som selve antitesen til sex: En aldrende dame.

Transkjønnet far
Et motstykke til dette finnes hos kritikerroste «Transparent» (finnes hos Viaplay), som sammen med Netflix-slageren «Orange Is the New Black» er blant de få andre seriene som fokuserer på kvinnelig alderdom.

Her spiller 66 år gamle Judith Light den 76 år gamle ekskona til Maura (Jeffrey Tambor), en far som står frem som transkjønnet i pensjonsalder.

I andre sesong av serien gjenfinner de to gnisten og har sex - overfor ET Online beskrevet av Light som «orgasme-scenen»:

- Vi ser ikke sex mellom folk på vår alder på tv, og veldig mange steder i tv-verdenen blir du fortsatt innprentet med at det eneste som betyr noe er målgruppa mellom 18 og 49 år. Publikum forteller oss at det ikke er sånn. 

Påstanden er ikke tatt ut av løse luften. «Transparent» fikk piloten postet på Amazon, hvor tilbakemeldinger fra publikum bidro sterkt til at den fikk grønt lys.

Samtidig tar Netflix ofte avgjørelser om serier basert på hva brukerdataene deres forteller dem at seerne ønsker seg. Som Light sier:

- Gjør du noe intimt og kraftfullt og sannferdig og banebrytende vil de ønske å se det.