Heia Brann i TV2?

Er det uproblematisk for TV2 å eie fem prosent av Sportsklubben Brann? Ja, under sterk tvil. Og nei, utvilsomt.

Hvis TV2 nøyde seg med dette, kunne det under tvil vært til å leve med. Men det ville legge et unødig ekstra press på redaktørene. De kunne ikke alltid vente å bli trodd.

Når journalistene i Murdochs aviser skriver om andre Murdoch-selskaper, gjør de alltid oppmerksom på at Murdoch også eier den avisa de skriver i. Det er selvsagt ikke uten grunn.

  • Tvilen om integritet og troverdighet oppstår allerede når en mediebedrift er sponsor eller medarrangør av kommersielle eller ideelle evenementer. Når en mediebedrift er eier, hersker det ikke lenger tvil. Profittmålet er klart, og integriteten gått fløyten. Men isolert til dette tilfellet kunne det kanskje la seg gjøre å beholde det meste av tilliten - til behandlingen av alt annet enn Brann.
  • Mediebedriften TV2 har allerede forlatt informasjonsbransjen og gått over i underholdningsbransjen. Der gjelder ikke de presseetiske reglene.
  • Redaksjonsklubbens formann Davy Wathne klarer ikke å hisse seg opp over dette. Han mener det er utenkelig at TV2-ledelsen gir direktiver om hvordan Brann skal behandles redaksjonelt. Det kan godt være, men det er jo også et spørsmål om hvilke direktiver Wathne gir seg selv. Vil han hver gang han omtaler Brann gjøre oppmerksom på at TV2 er medeier i klubben? Og hvem i hans redaksjon som eventuelt har aksjer i TV2?
  • Hvis man ville unngå å opptre temmelig dumt, kunne man gjort som nettopp Murdoch og andre store der ute, hvis mønster vi kommer til å følge i alle fall: La Schibsted - eller en annen holding-konstruksjon - kjøpe aksjene i Brann og Norske Gram og hva det skulle være. Da kunne Wathne og hans kolleger si hver gang de omtalte Brann, at klubben eies av det samme selskap som eier TV2. Slik ville seerne bli minnet om at man hadde en akkord omintegriteten.

Det er kjøpet av Brann-aksjer som vekker oppsikt og diskuteres, men det er ikke lenger dette som er problemstillingen.

TV2 eier allerede et dusin selskaper i underholdningsbransjen - der det gjelder å tjene penger på å underholde. Dette er resultatet av TV2s overordnede strategi. Den går ut på å utvikle tv-kanalen som underholdningsindustri-konsern. Brann-kjøpet er også en slags foreløpig opsjon på senderettigheter.

Dagens Næringsliv klarer heller ikke å hisse seg opp over aksjekjøpet, men sier likevel at det er «temmelig dumt».