ENGASJERT:  Blogger Sophie Elise Isachsen. Foto: Asia Hansen / Dagbladet.
ENGASJERT: Blogger Sophie Elise Isachsen. Foto: Asia Hansen / Dagbladet.Vis mer

Heia Sophie Elise

Noen ganger er det verden trenger en spissformulert rosablogger.

Kommentar

Dette er uventet og gøy: Blogger Sophie Elise Isachsen imponerer i debatten om palmeolje.

Blogger Gunnar Tjomlid kritiserer hennes boikott av Freias sjokoladeegg, og karakteriserer henne som dobbeltmoralsk, kunnskapsløs og emosjonell. Men rosabloggerens svar er mer slagkraftig enn svarene til yrkesskeptiker Gunnar Tjomlid, kommunikasjonsekspert Hans-Petter Nygård-Hansen og to kommunikasjonsdirektører i Mondelez (selskapet bak Freia) til sammen.

Hun er tydelig:
- Det er nå nylig jeg har blitt oppmerksom på og tenkt over bruken av palmeolje. Jeg har ikke promotert noe som inneholder palmeolje etter bloggposten om Freias sjokolade-egg. Jeg vet at jeg ikke er guds beste barn, men når jeg nå har blitt oppmerksom på problemet forsøker jeg å unngå slike produkter, sier hun til Dagbladet.

Hun er morsom:
- Bærekraftig palmeolje blir som bærekraftig olje, eller frittgående høns, sier Sophie Elise Isachsen, før hun ber Gunnar Tjomlid finne sminketipsene sine et annet sted heretter.

Hun tar selvkritikk:
- Jeg har ikke tenkt over at det også finnes i sminkeprodukter, så det var bra jeg ble gjort oppmerksom på, sier hun, og lover å gå nøye gjennom alle sponsorene sine for å forsikre seg om at hun kan stå for alt hun reklamerer for.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og hun er tøff:
- Tjomlid kritiserer folk som prøver å gjøre et bevisst valg. Han har tydeligvis ikke så mye å gjøre siden han har lest gjennom hele bloggarkivet mitt. Hva personlig får han ut av dette, spør bloggeren, og slår fast at hun vet hva hun snakker om.

Gjør hun så rett?
Gunnar Tjomlid har et godt poeng når han sier at det er bedre å sørge for at palmeoljeindustrien er bærekraftig enn å boikotte den. Her har han støtte av blant andre miljøvernminister Tine Sundtoft.

For selv om det er velkjent at palmeoljeproduksjon i dag truer regnskog og urbefolkning og at for mye mettet fett ikke er bra å ha i seg, kan det være gode grunner til å fortsette med palmeolje hvis den produseres på bærekraftig vis. Problemet er at dét ikke er så lett å garantere i dag.

Palmeoljen som Mondelez bruker i sine påskeegg, følger en av de vanligste standardene i systemet RSPO, Greenpalm. Den støtter ifølge Greenpeace og Regnskogfondet bærekraftig palmeoljeproduksjon, men oljen kan ikke spores tilbake til den plantasjen den kommer fra. Dermed kan man ikke vite sikkert at oljen er bærekraftig. Mondelez jobber riktignok med forbedringer.

- På toppen av RSPO jobber vi globalt med konkrete krav, inklusive sporbarhet, i samarbeid med miljøorganisasjoner, forteller kommunikasjonsdirektør Kristian Hvilen.

For å være på den sikre sida, har de norske aktørene Rema 1000 og Orkla valgt å utfase og redusere nivåene av palmeolje i sine produkter. Rema 1000 har ifølge kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer fjernet all palmeolje fra sine egne matvarer, de krever en utfasingsplan fra alle sine leverandører og de sier nei til nye produkter med palmeolje med mindre den er sertifisert etter den aller strengeste og dyreste standarden, som nesten ingen bruker. Orkla har ifølge konserndirektør Håkon Mageli kommet langt i arbeidet med å erstatte palmeolje med alternativer. Innen 2017 skal all palmeolje i Orkla-produkter være bærekraftig og fullt sporbar.

Utfasing av «dårlig» olje og innfasing av «bra» olje er altså to sider av samme sak.

Utviklingen går i retning av stadig bedre kontroll med palmeoljebruken, noe alle ser ut til å mene er bra.

Både miljøorganisasjoner, kritikere, journalister, politikere og bransjefolk bidrar til å opplyse debatten fra ulike vinkler.

Men det er forbrukermakt som har vært den sterke driveren bak selve endringen. Folk som sier kraftfullt ifra om at dette produktet vil jeg ikke kjøpe hvis det er sånn det skal være.

Og forbrukermakten akselereres av opinionsdannere som nettopp Sophie Elise Isachsen. Ingen bedrifter går konk av at hun lar være å kjøpe Freias påskeegg. Men hun når ut til nye grupper med en viktig sak. 13-åringer deler innlegget hennes i sosiale medier. Hun skaper ny debatt om palmeolje og nytt press på matvarebransjen til å kjappe seg med å finne de beste løsningene.

Verden trenger engasjerte og spissformulerte unge mennesker. Gjerne i rosa.