Heilnorsk - og litt amerikansk - åpning

KONSERT: Pianist Dag Arnesen, kontrabassist Terje Gewelt og trommeslager Pål Thowsen fikk tidligere i år uventet stor respons på sin CD med jazzversjoner av norske folketoner. I går kveld lød «Håvard Hedde», «Margit Hjukse» og det meste av resten av platerepertoaret «live» fra Chat Noirs scene, etter at jubilant Edvard Griegs «Arietta» hadde fått æren av å åpne kvelden. Trioen hadde også mer på lager, låtlista er utvidet med blant annet en Petter Dass-vise og allemannseiet «Blåmann», begge urframført i går.

De tre musikerne er solid forankret i moderne, modal amerikansk jazz, og den bunaden de ikler folketonene har blues og jazzvant rytmikk i skjørt og sølje. Å like eller ikke like versjonene er en smaksak, personlig har jeg adskillig glede av å høre noe kjent endre seg med egentlig beskjedne virkemidler, og som alltid var trioens musikerhåndverk en fryd for øret. Kanskje kunne cymbalsslagene med fordel dempes ytterligere i noen få partier, men dette er en subjektiv og bagatellmessig anførsel på en ellers storveis konsert.

(Anmeldelsen er basert på de første to timene av konserten.)