Heimlys nye hjertebarn

Mye estetikk, men lite innhold. Ikke særlig nyskapende.

Fjords er et nisjeblad. På engelsk - og litt norsk - for nordmenn, men mest myntet på utlandet. Fjords skal være et nisjeblad. Greit. Er det nyskapende? Tja. I Norge kanskje. Første nummer inneholder ett intervju. Med forfatteren Ari Behn. Nyskapende? Nei.

Første nummer av fotograf Per Heimlys nye hjertebarn har tittelen «Welcome to Norway». Det er visuelt, vakkert og vilt, med reinsdyr og reklame i skjønn forening, og vil sikkert få söta bror til å skjønne at Norge er mer enn nisseluer.

Jeg har mer trøbbel med å skjønne hvilket utbytte en ekte londoner vil ha av å stave seg gjennom tre sider tekst signert Bertrand Besigye. På norsk.

I første omgang skal magasinet lanseres i Norge og Sverige. Deretter i England og Frankrike. Målet er fem nummer i året. Prisen er 60 og opplaget 5000. Konkurrentene er mange og mange er bedre. På sitt beste kan Fjords være god norgesreklame. Spørsmålet er bare om spisesteder i Oslo og Myggen i bar overkropp blir innovativt nok for den innovative.