Hekta på latin

HVEM: Thea Selliaas Thorsen (28). HVOR: Oslo. SAK: Ute med den andre gjendiktningen i bunden form av Ovid til norsk.

Thea Selliaas Thorsen er med i bokhøsten, men ikke med en lettvint kjendisbok om oppvaskmidler, eller om hvordan du skal overleve julebordene. Hennes bidrag til det lesende homo sapiens er to gjendiktninger, Ovid. I fjor kom «Heroides - Heltinnebrev». I år følger hun opp med «Amores _ Kjærlighetseventyr».

Gresk eller kanskje helt latin for mange? Ingen grunn til bingopanikk. Theas oppdagelse av latin kom via orgelmusikk.

- På ungdomsskolen hadde jeg en orgelspillende venn som tok meg med til Tomter kirke og spilte Bach for meg. Den abnorme og utelukkende lyttende interessen for klassisk musikk, som jeg har den dag i dag, gjorde meg nysgjerrig på de latinske tekstene som av og til fulgte med, for eksempel h-moll-messen til Bach, forteller Thea, som ikke hadde latin på videregående.

- Jeg gikk på Hov i Askim, men etter å ha tatt idéhistorie grunnfag, begynte jeg på latinstudiet ved Universitetet i Oslo. Jeg håpet blant annet å lære å skrive av de store latinske mesterne. Jeg trodde latin ville innebære struktur og disiplin. Det ble snarere fabelaktig poesi. Det overflødighetshornet den latinske litteraturen representerer, var definitivt grunnen til at jeg valgte å fortsette med latin, sier Thea, som har gjort unna cand.philol.-graden med gammelgresk grunnfag og mellomfagstillegg i idéhistorie, i tillegg til hovedfag i latin.

Vatikanbiblioteket er en lesemesse verd.

- I starten på hovedfaget gikk jeg på et ettårig diplomkurs i manuskriptkunnskap ved Vatikanbiblioteket. Det var like spennende som det høres ut som. Her var det bøker, manuskriptklenodier som er noen av de flotteste som finnes, Vatikanbiblioteket har den største håndskriftsamlingen i verden, forklarer Thea, som gjorde hovedoppgave om Ovids «Heroides».

Thea bor for tida i England. Samboeren Thomas L. Myhrvold-Hanssen tar Ph.D. i filosofi ved universitetet i Cambridge, hvor Thea begynner som gjesteforsker i januar.

- Etterpå tiltrer jeg som doktorgradsstipendiat i latin ved Universitetet i Bergen. Prosjektet har foreløpig tittelen «SCRIBENTIS IMAGO». Sleivete oversatt betyr det skribentimage og handler om Ovid.

- Hvorfor Ovid?

- Dumt spørsmål, som ikke er så dumt med tanke på at Ovid har vært skandaløst forsømt her til lands i moderne tid. I middelalderen, derimot, var han like makeløst populær her som overalt ellers i Europa.

Den russiske emigranten, poeten og kritikeren Joseph Brodsky besøkte en gang et amerikansk klasserom. Han spurte elevene om de hadde lest Ovid. Nei, svarte de. Da utbrøt Brodsky: «You've been cheated,» skriver Thea.

- Og, hvorfor bli snytt for denne storartede dikteren som gir oss så store umiddelbare og varige lesergleder og som åpner for så mye av vår egen kulturarv? Ovids litterære produksjon er det største enkeltstående forfatterskapet vi har bevart fra antikken til vår tid. Han er med rette kalt den første moderne dikter; han skryter av at han lager nye sjangere og bejubler - helt uhørt i hans tid - det nye fordi det er nytt. I vår tvekjønnede tid skal vi også huske på at det er i Ovids hovedverk «Metamorphoses» av vi finner skildringen av Hermafroditten, halvt mann, halvt kvinne. Ingen annen antikk dikter har øvd større innflytelse på den bildende kunst i europeisk historie enn Ovid, og han representerer dessuten en avgjørende inspirasjonskilde for Dante, Bocaccio, Chaucer og ikke minst Shakespeare.

Tabloide og lite latinske lurer vi veldig:

- Hva kan Ovids satiriske vendinger tilføre oss vanlige folk som hever lønn og venter på neste tv-moroprogram?

- Ovid er snarere glitrende vittig enn satirisk. Han kan være kynisk i sine blodige beskrivelser av hevn og drap, men han er først og fremst menneskelig. Han hever for eksempel ikke kjærligheten - hans store tema - opp til et guddommelig eller skjebnesvangert nivå. Han griper den der den befinner seg, blant menneskene, underlagt spilleregler, manipulasjon, hell og uhell. Hans poesi er av ypperste kvalitet. Vil du ha det gøy, kjenne deg igjen, bli sjokkert, provosert, og klokere? spør Thea og svarer:

- Les Ovid.