Helbom av filmkritiker

OLSENBANDEN: Det er første gang i løpet av mine 25 år i norsk filmproduksjon at jeg kommenterer en filmkritikk, men denne gangen gjør jeg et unntak for Vegard Larsens anmeldelse av «Olsenbanden jr. på Cirkus» i Dagbladet torsdag 9. februar. Langt over halvparten av artikkelen er brukt på en nedsabling av Nordisk Films satsing på Olsenbanden jr.-konseptet.; «Hvorfor risikere titalls millioner på noe nyskapende og kreativt, når man med sikkerhet håver inn ved å smi over god gammal Olsenbanden-lest?», skriver Larsen. Svaret på dette er at publikum faktisk ønsker og ser fram til disse filmene. Familien kan samlet gå på Olsenbanden. Alle generasjoner har et forhold til dette filmuniverset og kan hver på sin måte glede seg over nye påfunn. Filmene utgjør et hyggelig, morsomt og alternativt tilbud i dagens filmjungel. De representerer noe helt annet en Hollywood-produksjonene som drukner oss i millioneffekter som norske produksjonsselskaper aldri kan finansiere.

NORDISK FILM satser bevist på barne-, ungdoms- og familiefilmer og har tidligere produsert «Ulvesommer» og «Venner for livet» - begge basert på originalmanus. Og hvis det kan være noen trøst for filmkritiker Larsen kan jeg også fortelle han at Nordisk Film har produsert to meget kunstnerisk ambisiøse filmer som Mot Moskva og En Folkefiende. To filmer som selskapet har tapt store penger på, men som er muliggjort nettopp gjennom et overskudd fra Olsenbanden jr.

VI VET at det ikke er lov til å ha suksess i Norge, i hvert fall ikke i tabloidavisene, men trøsten for Larsen må være at film generelt sett er dårlig butikk i Norge, og at ingen over tid makter å skape noe reelt overskudd sammenliknet med kravene i normal forretningsdrift. Hvis jeg skulle benytte meg av tabloidavisa egen måte å vurdere et arbeid på ville jeg uten å nøle gi Larsens anmeldelse av Olsenbanden jr. en ener på terningen. Dette både fordi anmeldelsen i utrolig liten grad faktisk handler om filmen, men like mye fordi det meste av hva han skriver , og som ikke hører hjemme i en filmanmeldelse, er basert på total kunnskapsløshet. Han beviser, som filmjournalist, at han faktisk ikke vet hva som foregår i Norges største produksjonsselskap, Nordisk Film !