Heldig i London

Helstøpt eleganse fra en veteran med evne til fornyelse.

FILM: Manhattan er deilig fraværende i Woody Allens morsomme London-tragedie. Den snart 70-årige Woody Allen er ikke bare en filmens mester; nå har han også vist seg å være en mester i å fornye seg. Den mest iøynefallende nyheten ved «Match Point» er at Woody Allen har forlatt New York og Manhattans oppjagete, hurtigsnakkende terapiklienter fra middelklassen. I stedet har han zoomet seg inn på Londons slepende elegante, vimsete og oppskrudde privilegerte fra overklassen. De snakker riktignok like mye, men ikke om seg selv, mer om hester, tennis, jaktvåpen og opera. Det som ikke er nytt er at Woody Allen er en dialogens mester. «Match Point» er ikke engang en komedie; men replikkene er ladd med et vidd og en snert som får et slemt hjerte til å svulme av lykke. «Match Point» handler mer enn noe annet om hell, men også litt om ambisjoner.

Tilfeldigheter

Åpningsscenen skal man merke seg. Den viser en tennisball som står stille i lufta over nettet; den kan falle ned på den ene eller den andre siden av rene tilfeldigheter - eller flaks/uflaks. Slik er det med mange avgjørende ting i livet, er Woody Allens postulat.

Klassereise

Dette hellet kan bety at du kommer deg opp og fram i livet, at du slipper straff for forbrytelser du har begått. Er det uhell i kortene, kan det for eksempel innebære at du er den tilfeldige forbipasserende som blir uskyldig offer i en kriminalsak. Historien sentrerer også rundt den såkalte klassereisen, der fattigjenta Nola (Scarlett Johansson) fra Colorado og fattiggutten Chris (Jonathan Rhys Meyers) fra Irland klatrer opp til den britiske overklassens jaktslott og kunstsamlinger via kjærlighetsforhold til henholdsvis Tom Hewett (Matthew Goode) og hans søster Chloe (Emily Mortimer). Mens en sprukken Caruso-versjon av «Una furtiva lagrima» fra Donizettis «Kjærlighetsdrikken» hele tida dukker opp som et bittersøtt varsel i filmen, leser Chris Dostojevskijs «Forbrytelse og straff», dels fordi han skal imponere sin styrtrike og kulturbevisste svigerfamilie, og dels fordi det er Woody Allen som har laget filmen. Forrige film fra Woody Allen, «Melinda og Melinda», varslet en ny energi i veteranens filmproduksjon. «Match Point» vitner om et minst like stramt og bevisst manusarbeid. Det har åpenbart også inspirert ham å jobbe med britiske skuespillere og produksjonsteam.