NEGATIVT: To av tre voksne er mindre fysisk aktive enn anbefalt. Foto: Vegard Grøtt / NTB Scanpix
NEGATIVT: To av tre voksne er mindre fysisk aktive enn anbefalt. Foto: Vegard Grøtt / NTB ScanpixVis mer

Hele Norge løper ikke

Gjør det som passer i din hverdag og få dine tretti minutters aktivitet for god helse.

Debattinnlegg

Trening får stadig mer oppmerksomhet i norske medier, og man kan lett få inntrykk av at nordmenn har blitt sprekere. En god andel trener nok mer enn før, men faktum er at to av tre voksne er mindre fysisk aktive enn anbefalt. Hvorfor klarer vi ikke å snu dette?

Dagbladet skriver under overskriften «Hele Norge løper» 4. april at flere nordmenn løper, og de løper lengre enn før. De som løper får en formidabel helsegevinst, men dessverre er Dagbladets flotte eksempler ikke representative for flertallet av befolkningen. Objektive registreringer viser at kun en snau tredel følger anbefalingene om tretti daglige minutter.

Vi sitter for mye i ro - om lag 60 prosent av en voksen nordmanns våkne tid tilbringes med rumpa på en stol. Verdens helseorganisasjon har definert fysisk aktivitet som den fjerde største risikofaktoren for kreft, diabetes, kols og hjerte-karsykdommer. Samtidig har vi en urovekkende vektutvikling: Rundt en million nordmenn er nå overvektige, og 100 000 er så overvektige at det defineres som en sykdom. 320 000 blir årlig behandlet for hjerte- og karsykdommer. 350 000 nordmenn har diabetes 2 - en firedobling siden 50-tallet.

Det hadde vært behagelig å overlate ansvaret for fysisk aktivitet til individet - til sjuende og sist er det jo slik at hver enkelt må bevege seg helt av seg selv. Men når flere enn to av tre ikke beveger seg nok, er det åpenbart at ansvaret ikke alene kan ligge på den enkelte.

FØLG DAGBLADET MENINGER PÅ TWITTER OG FACEBOOK

Dagens samfunn er organisert på en måte som i stor grad motvirker en fysisk aktiv livsstil. Vi har bygd et samfunn som gjør oss syke. Nå må vi bygge om slik at samfunnet innbyr til mer daglig aktivitet. Før vi kommer dit må hver enkelt ta godt vare på seg selv. Den gode nyheten er at trening slik vi er vant til å tenke på det er oppskrytt i helsesammenheng. Ny forskning viser at det ikke er nødvendig med blodslit for å få helsegevinst. Tretti daglige minutter er nok - og det holder om pulsen går litt opp. Er du litt andpusten og svett mellom skulderbladene, teller det som fysisk aktivitet.

Arbeidet for økt fysisk aktivitet i befolkningen krever innsats på tvers av alle sektorer, og både private, frivillige og offentlige aktører må delta. Kommunene sitter på nøkkelen til gode og aktivitetsfremmende nærmiljøer - kort vei til grønne lunger og gode gang- og sykkelveier er den raskeste veien til en friskere befolkning.

Løp gjerne, som Dagbladets kvinner og menn. De representerer en for mange sunn og god trend. Eller gå - som er den mest populære aktiviteten. Eller svøm. Gjør det som passer i din hverdag og få dine tretti minutters aktivitet for god helse.