Helfrelst på 3D

Han jobber med 3D-video, animasjon og superavansert teknologi. Ivar Kjellmo har vakt oppsikt med videokunsten sin i inn- og utland. Ikke rart at Telenor slo klørne i ham.

- Jeg er svinaktig heldig som kan tjene til livets opphold på noe som ligger svært tett opp til det jeg arbeider med som kunstner. Ikke alle får anledning til det , sier Ivar Kjellmo.

I avdelingen for anvendt medieteknologi jobber han med ting han bruker i arbeidet som videokunstner - på computerutstyr så avansert at det er en drøm.

- Min private maskin blir som en «krigsmodell» i sammenlikning, enda den ikke er dårlig! Vi jobber blant annet med virtual reality, web-sider og digital behandling av bilde og lyd, multimedia. Ellers hadde det vært vanskelig, eller umulig, å livnære seg av videokunst. Svært få klarer det. Men jeg får ikke tid til å jobbe så mye kunstnerisk for tida. Det kommer, det rg. Må lære å bruke tida mi fornuftig.

Billedkunst

Kjellmo gikk på malerlinje ved Kunstakademiet i Trondheim da han meldte seg på et kurs i intermedia. Siden har han ikke jobbet med annet.

- Jeg har holdt på i tre- fire år og tror jeg har funnet formen. 3D-programmer som jeg lager video av, er mitt medium, sier Kjellmo.

Først tegner han objekter som kan dreies rundt sin egen akse og beskues fra alle kanter. Etterpå kan det legges på ulike materialer. Deretter kan han enten lage animasjon, eller kjøre kameraet gjennom et virtuelt rom. Eller bevege kamera rundt objektet.

- Det er den samme teknikken de har brukt i filmer som «Star Wars», og som Disney brukte i «Toy Story». Da forstår i hvert fall folk hva det handler om. Men det er ikke helt i den gata jeg jobber...

Handler om livet

På Høstutstillingen deltok han med en tredelt computeranimasjon, vist på tre monitorer som fadet ut og kom inn etter tur.

- Det er en historie. Man starter på en biltur, ser landskapet fare forbi, bygninger, tunneler, sykehus, dryppeflasker, basseng, malstrøm. Hastigheten øker helt til det er bom stopp. Nesten like viktig som selve filmen er historien som fortelles med voice-over. Den binder det hele sammen. Det handler om hvilken vei livet kan ta, uten at vi egentlig har kontroll på det. Når det oppstår sykdom, for eksempel.

Videoen fikk prisen for beste audiovisuelle arbeid på Høstutstillingen, men konkurransen var sylskarp.

- Det er innenfor de audiovisuelle mediene det skjer for tida, også på kunstens område. Det er en liten revolusjon, eller egentlig en ganske stor en, som skjer akkurat nå.

Mye dårlig!

Kjellmo er entusiastisk i forhold til mediet, men ikke like begeistret for alt som gjøres innenfor hans uttrykksform.

- Det lages så innmari mye dårlig videokunst... Enkelte tror det bare er å rusle rundt med håndholdt kamera, og vips: kunst! Jeg har ikke tall på hvor mange slike produkter jeg har sett. Men det holder sjelden mål. Jeg blir bare irritert av det, sier Kjellmo.

Sjøl legger han mye arbeid i å skrive historien før han går løs på tegning og film.

- Det mest krevende er faktisk å utarbeide en god story - en historie med god flyt og spenningskurver. Man må huske at noen skal stå en stund og se på filmen. Da kreves det en begynnelse, en slutt og et innhold. Såpass respekt må man ha både for publikum og for det man selv arbeider med.

Nå skal han til å gi seg i kast med et samarbeidsprosjekt med en danser.

- Odd Johan Fritzøe og jeg har også samarbeidet tidligere, men ikke i slik målestokk som det blir denne gangen. Det blir vanvittig spennende, selv om jeg ikke har snev av peiling på dans. Når det gjelder musikk, er jeg helt talentløs, sier Ivar Kjellmo.

PRISBELØNT: Ivar Kjellmo tar med seg sin prisbelønte audiovisuelle kunst til London.