Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Helén Eriksen

Eriksen er blitt betydelig bedre teknisk, noe som gir henne langt større spillerom.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Helén Eriksen har forlatt trendprodusenten Tommy T, og latt hipphoppen renne ut i badevannet sammen med ham. Men vestlendingen er verken blitt mindre cool eller sløy av den grunn, snarere tvert imot. Der forgjengeren «Lovevirgin» tidvis framsto noe fastlåst i all sin fancy formfullendthet, er «City Dust» langt friere og lettere - ikke minst når det gjelder improvisasjon.

Bossanovaen ligger like under overflata gjennom nesten hele «City Dust». Sterkest skinner den gjennom på coverlåta «Music To Watch Girls By». Og ekkoet fra den beslektede klassikeren «The Girl From Epanema» ligger som et behagelig svøp over flere av Eriksens låter. Personlig synes jeg fortsatt hun sliter på de mest pretensiøse låtene. Men ikke la deg skremme av en monsterlåt som «Individ». For om «City Dust» er svak når den høres ut som et bestillingsverk fra Vossa-jazz, fungerer den utmerket som sommerlig bossa-jazz.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!