DEBATT

Debatt: Helsevesenet

Helse og omsorg på plakaten

Det skjer mye i helse- og omsorgstjenesten som vil gi bedre behandling og bedre kommunikasjon. Jeg tror det vil gi bedre plakater på legekontorene også.

INSTRUKS: Til pasienten fra legen. Plakat på legekontor.
INSTRUKS: Til pasienten fra legen. Plakat på legekontor. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Da jeg ble helse- og omsorgsminister oppfordret jeg Forbrukerrådet til å engasjere seg i hvordan folk opplever helsetjenesten. Jeg er glad for at rådet har fulgt oppfordringen!

I kampanjen #syktvelkommen viser rådet oss at pasienter ikke alltid føler seg velkomne når de søker helsehjelp. Her får vi se plakater og lese historier som viser at man flere steder har et stykke igjen før man kan kalle seg pasientens helsetjeneste.

Når det er sagt: Jeg har sett mange plakater og møtt mange behandlere og pleiere som ønsker pasientene velkommen på en langt varmere måte enn vi ser eksempler på i denne kampanjen. Men for mange pasienter opplever for ofte en helsetjeneste som ikke ønsker varmt velkommen. Få pasienter er misfornøyd med selve behandlingen. Flere er misfornøyd med ventetid og kommunikasjon.

Jeg har hatt dette på plakaten helt siden jeg ble helse- og omsorgsminister for tre år siden. Resultatene begynner å vise seg i form av kortere ventetid, tettere oppfølging og bedre kommunikasjon. Vi har innført pakkeforløp for kreft som inneholder klare frister for hva som skal skje under utredning og behandling av kreft. Det har gitt mange pasienter raskere og mer forutsigbar behandling. Ordningen innebærer at hver pasient får en egen koordinator som kontaktperson.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer