INSTRUKS: Til pasienten fra legen. Plakat på legekontor.
INSTRUKS: Til pasienten fra legen. Plakat på legekontor.Vis mer

Debatt: Helsevesenet

Helse og omsorg på plakaten

Det skjer mye i helse- og omsorgstjenesten som vil gi bedre behandling og bedre kommunikasjon. Jeg tror det vil gi bedre plakater på legekontorene også.

Meninger

Da jeg ble helse- og omsorgsminister oppfordret jeg Forbrukerrådet til å engasjere seg i hvordan folk opplever helsetjenesten. Jeg er glad for at rådet har fulgt oppfordringen!

I kampanjen #syktvelkommen viser rådet oss at pasienter ikke alltid føler seg velkomne når de søker helsehjelp. Her får vi se plakater og lese historier som viser at man flere steder har et stykke igjen før man kan kalle seg pasientens helsetjeneste.

HELSEMINISTER: Bent Høie (H).
HELSEMINISTER: Bent Høie (H). Vis mer

Når det er sagt: Jeg har sett mange plakater og møtt mange behandlere og pleiere som ønsker pasientene velkommen på en langt varmere måte enn vi ser eksempler på i denne kampanjen. Men for mange pasienter opplever for ofte en helsetjeneste som ikke ønsker varmt velkommen. Få pasienter er misfornøyd med selve behandlingen. Flere er misfornøyd med ventetid og kommunikasjon.

Jeg har hatt dette på plakaten helt siden jeg ble helse- og omsorgsminister for tre år siden. Resultatene begynner å vise seg i form av kortere ventetid, tettere oppfølging og bedre kommunikasjon. Vi har innført pakkeforløp for kreft som inneholder klare frister for hva som skal skje under utredning og behandling av kreft. Det har gitt mange pasienter raskere og mer forutsigbar behandling. Ordningen innebærer at hver pasient får en egen koordinator som kontaktperson.

Vi har innført rett til kontaktlege for alvorlig syke pasienter på sykehus, slik at de skal slippe å forholde seg til mange ulike leger.

Vi vil legge til rette for at pasientene skal medvirke i utredning og behandling. Snart får prostatakreft-pasienter over hele landet tilgang på et digitalt verktøy der de sammen med legen sin kan finne fram til behandlingen som passer dem best.

Slikt vil vi ha mer av!

På flere områder har vi foreslått lovendringer som styrker pasientens rett til medbestemmelse og medvirkning.

Nye ordninger, nye arbeidsmåter og nye rettigheter er viktige i arbeidet med å bygge pasientens helsetjeneste. Men det aller viktigste er hvordan de som jobber i tjenesten møter og involverer pasienten. Derfor satser vi også på kompetanse og ledelse.

Vi er ikke i mål, men det skjer mye på mange områder. Det vil gi bedre behandling. Bedre oppfølging. Bedre kommunikasjon. Bedre informasjon.

Jeg er ganske sikker på at det vil gi bedre plakater også.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook