Helsvart USA-historie

Sterkt budskap i andre del av Lars von Triers USA-trilogi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Den danske dogmeregissøren Lars von Trier er i andre del av sin USA-trilogi, «Manderlay», godt plassert i et amerikansk tema så følsomt at Hollywood knapt tør røre det -   slaveriet.

Universelt

Men det er for lettvint å avfeie von Trier som anti-amerikansk. Temaet, og måten han trenger inn i det på, er universelt. «Dogville» (2003) handlet om en landsby i USA i depresjonsåra tidlig på 1930-tallet. Den idealistiske Grace (spilt av Nicole Kidman) ble grovt utnyttet av befolkningen der, og ble reddet ut av byen av sin rike far og hans gangstervenner.Manderlay er en plantasje i Alabama, der Grace (nå erstattet med Bryce Dallas Howard) og faren (Willem Dafoe) stopper på vei gjennom USA. En naken svart mann er spent opp mot et gjerde for å bli pisket av en hvit plantasjearbeider.Grace-skikkelsen, en Kristus-figur som påtar seg andres byrder og synder, hadde en aura av overjordisk godhet og renhet i Nicole Kidmans suverende tolkning. Bryce Dallas Howard framstiller en annen Grace, fortsatt naiv, men mer pågående i sin idealisme. Hun får farens gangstervenner til å sette den svarte mannen fri.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer