Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Helt feil, Gwyneth

Da en tårevåt vakker Gwyneth Paltrow sto opp og takket mor, far og alle involverte for sin Oscar-pris søndag, var hun sikkert et flott syn. Hun er for så vidt flott i «Shakespeare in Love», også. Men hun fortjente ikke prisen. Hva mener du?Si din mening!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ikke på langt nær. Så er det heller ikke noe nytt at Oscar-utdelingene ikke nødvendigvis handler om å premiere de beste. De handler om glamour, stjerner, penger og bredt anlagte kampanjer for å hausse opp filmer, og i år vant «Shakespeare in Love» med sine sju statuetter. Den er, bare for å ha sagt det, en god film. At den hanket inn prisene for beste originalmanus og beste kvinnelige birolle - Judi Dench - er ikke det minste merkelig. Men Gwyneth?

Feil igjen

Gwyneth er rett og slett et større navn enn den de fleste regnet som hennes hovedkonkurrent i kampen om verdens gjeveste filmpris - Cate Blanchett i «Elizabeth I.» Og bølgene gikk på forhånd så mye høyere omkring «Shakespeare in Love». Selskapet bak filmen, Miramax, er beskyldt for unødig pågående kurtise av jurymedlemmer før avgjørelsene skulle tas. Oldingene i det amerikanske akademiet er dessuten beryktet for ikke alltid å ha sett alle filmene de belønner.

Nå er det skuespillere som deler ut skuespillerpriser. De tok feil i fjor, også. Da vant en sjarmerende Helen Hunt for sin innsats i «Livets lyse side» framfor en glitrende Judi Dench i «Hennes Majestet fru Brown». Hunt var fjorårets hjertebarn i hele USA. I år er det Paltrow. Men gakk hen og se Blanchett briljere i «Elizabeth I» - det er nesten litt vondt at hun ikke vant.

Populær italiener

Så har vi Roberto Benigni, årets andre, store vinner med sin «La vita é bella - livet er herlig» - en uvanlig, rørende, klok og morsom film om å overleve i helvetet. Prisen for årets beste fremmedspråklige film var nærmest innkassert på forhånd. Da Benigni klatret over benkeradene for å motta statuetten som årets beste mannlige skuespiller, var det første gang siden 1962 en ikke engelsktalende aktør holdt takketale i Los Angeles. Den gang vant Sophia Loren for Vittorio De Sicas «To kvinner». Kanskje må det italienere til, i hvert fall gjør Benigni en meget god, Chaplin-liknende figur som den kjærlige, oppfinnsomme pappaen, også her med en tendens til overspill. Men er han bedre enn de nominerte Nick Nolte («Den jagede») og Ian McKellen («Gods and Mons-ters»)? Absolutt ikke. Bare vent til McKellen kan ses på norske kinoer.

Kanskje er likevel William Shakespeare den største vinneren av alle, dette Oscar-året. Nok en gang har han forsynt Hollywood med stoff. Verdens beste forfatter og manusforfatter har vært en pålitelig histo-rieleverandør på hele 1900-tallet. Og de av oss som ble litt overrasket over at Terrence Malicks «Den tynne røde linjen» forsvant i all ståheien, får huske at Malick helt mangler den påkrevde glamour.

RØRT, NOT STIRRED: Skuespiller Gwyneth Paltrow fikk Oscar, men Dagbladets kommentator mener at Paltrow ikke fortjente prisen.