SYNLIG LOGO: I den usensurerte utgaven av Madcons «Keep My Cool»-musikkvideo (bildet) kan man se logoen til et spritmerke rapgruppa er deleiere i både på flasker og en vegg. I versjonen som ble vist på TV 2 var logoen på flaskene blurret vekk, mens logoen på veggen fremdeles var synlig. Foto: Skjermdump, YouTube
SYNLIG LOGO: I den usensurerte utgaven av Madcons «Keep My Cool»-musikkvideo (bildet) kan man se logoen til et spritmerke rapgruppa er deleiere i både på flasker og en vegg. I versjonen som ble vist på TV 2 var logoen på flaskene blurret vekk, mens logoen på veggen fremdeles var synlig. Foto: Skjermdump, YouTubeVis mer

- Helt klart et kynisk forsøk på snikreklame fra Madcon

Rapgruppa viste fram navn på «eget» spritmerke i video på TV 2.

(Dagbladet): Fredag kapret rapgruppa Madcon reklamepausen mellom Været og Sporten på TV 2 med sin ferske musikkvideo til låta «Keep My Cool».

Den over tre minutter lange videoen viser blant annet at Tshawe Baqwa og Yosef Wolde-Mariam besøker en fiktiv klubb ved navn «Black Tears».

Skiltet utenfor «klubben» bærer samme navn som et nyopprettet merke for brennevinet rom, melder Kampanje.

Deleiere I en musikkvideo som er publisert på YouTube av tyske Warner Music kan man se de to rapperne holde flasker med navnet til brennevinsmerket på, der logoen er tydelig synlig.

Logoen på flaskene var sladdet i videoen som ble sendt på TV 2. Det var imidlertid ikke navnet på klubben.

Kampanje skriver at «Black Tears» gis ut av The Island Rum Company, der norske Arctic Beverage Group er største aksjonær.

Men ifølge nettstedet har også Baqwa og Wolde-Mariam interesser i selskapet. Det Madcon-eide selskapet Icon Group eier nemlig 25 prosent av spritmerket.

- Forbudt Alkoholloven lyder slik:

- BEKLAGELIG: - Det at logoen på veggen ikke ble blurret godt nok er beklagelig, men dessverre hender det at slike tekniske (eller menneskelige) glipper skjer. Planen var å blurre alle logos, sier Madcon-manager Peter Peters om logoglippen i musikkvideoen. Foto: Krister Sørbø / Dagbladet
- BEKLAGELIG: - Det at logoen på veggen ikke ble blurret godt nok er beklagelig, men dessverre hender det at slike tekniske (eller menneskelige) glipper skjer. Planen var å blurre alle logos, sier Madcon-manager Peter Peters om logoglippen i musikkvideoen. Foto: Krister Sørbø / Dagbladet Vis mer

«Reklame for alkoholholdig drikk er forbudt. Forbudet gjelder også reklame for andre varer med samme merke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk. Slike varer må heller ikke inngå i reklame for andre varer eller tjenester.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Generalsekretær Mina Gerhardsen i Actis, som blant annet arbeider for å redusere skadene ved bruk av alkohol, sier til Dagbladet at hun er overrasket over at spritmerke-logoen ble vist på tv fredag.

- Det er uvanlig. De aller fleste kjenner og respekterer forbudet mot alkoholreklame, mener Gerhardsen.

Hun påpeker at alkoholreklame virker særlig sterkt på ungdom, og bidrar til at ungdom begynner å drikke tidligere og at de som allerede har debutert drikker mer.

- Det er en god grunn til å ha forbud mot alkoholreklame. Grunnen er at reklame virker, sier Gerhardsen.

- Kynisk forsøk på snikreklame Actis-generalsekretæren har vanskelig for å tro på at det er en «teknisk feil» som er årsaken til at logoen ble sendt på tv.

- Hvis de ønsket å lage musikkvideo ville det vært mulig å gjøre det uten å vise fram rommerket de selv er investorer i. Det her er helt klart et kynisk forsøk på snikreklame fra Madcon, sier Gerhardsen.

- De er popartister som er forbilder for mange, og burde tatt mer ansvar for hvilke budskap de formidler.

Sjekker reklamefilmer Kommunikasjonsdirektør Jan-Petter Dahl i TV 2 beskriver Madcon-musikkvideoen som en «normal reklame som har gått gjennom deres markedsavdeling».

SINGELAKTUELLE: Tidligere i høst slapp Yosef Wolde-Mariam og Tshawe Baqwa i Madcon singelen «Keep My Cool», som har fått musikkvideo. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
SINGELAKTUELLE: Tidligere i høst slapp Yosef Wolde-Mariam og Tshawe Baqwa i Madcon singelen «Keep My Cool», som har fått musikkvideo. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- Vi har strenge regler for hva som kan være med i reklamefilmer hos oss. Blant annet håndhever vi forbudet mot alkoholreklame meget strengt, sier Dahl.

Han forteller at TV 2 på forhånd sjekker alle sine reklamefilmer for å finne eventuelle ulovligheter, men mener at det ville vært nærmest umulig for dem å få greie på at «Black Tears»-logoen på den fiktive klubbveggen er en henvisning til et spritmerke.

- Det var ingen ting i kommunikasjonen mellom oss og Madcons management i forkant som henspeilet på noe rundt en eventuell framtidig lansering rundt et rommerke, sier Dahl.

- Slik jeg forstår det er er produktet verken i produksjon eller salg. Hadde det vært et kjent alkoholmerke ville det blitt stoppet umiddelbart. I dette tilfellet henspeilet det ikke til et kjent alkoholmerke, og derfor gikk videoen på skjermen med denne logoen.

- Beklagelig Ifølge Lovdata kan Helsedirektoratet både pålegge retting av forholdet og fastsette tvangsmulkt hvis man finner at forbudet mot alkoholreklame er overtrådt.

- Vi forholder oss strengt til det regelverket som finnes. Skulle vi få en henvendelse på dette skal Helsedirektoratet selvfølgelig få et skikkelig svar fra TV 2, sier Dahl, og legger til:

- Hadde vi visst at det var en logo tiltenkt et framtidig alkomerke hadde logoen enten blitt sladdet, eller ikke vist overhodet. Vi skulle selvfølgelig hatt det hele og fulle bildet i god tid før videoen ble sendt på TV 2. Det er selvfølgelig beklagelig.

- Handlet i god tro Madcon-manager Peter Peters skriver i en mail til Dagbladet at de er klare over at det er ulovlig med markedsføring av alkohol i Norge, og hevder at det har skjedd en teknisk feil.

- Alle involverte handlet i god tro om at alt av logoer var blurret før videoen ble vist på TV 2. Det var altså hensikten at alt skulle blurres vekk, skriver Peters.

- Det at logoen på veggen ikke ble blurret godt nok er beklagelig, men dessverre hender det at slike tekniske (eller menneskelige) glipper skjer. Planen var å blurre alle logos.

- Hvorfor ble ikke TV 2 gjort klare over at logoen til et spritmerke var synlig i en video som skulle sendes på deres kanal?

- Det var aldri meningen at logoen skulle være synlig. I den lavoppløste titteversjonen vi satt med i forkant var alt blurret, men det har dessverre skjedd en glipp med HD-versjonen som ble lastet opp til TV 2.

- Beklagelig I likhet med Jan-Petter Dahl ble også Madcon-manageren først gjort oppmerksom på logo-glippen av nettstedet Kampanje.

- Vi svarte faktisk først journalisten at alt var blurret, slik vi også trodde det var, men fikk i ettertid vite at det faktisk var logo som ikke var blurret godt nok.

Ifølge Peters skal det ovennevnte spritmerket lanseres i Tyskland, Østerrike, Sveits og Canada til neste år.

- Jan-Petter Dahl i TV 2 sier til Dagbladet at «Vi skulle selvfølgelig hatt det hele og fulle bildet i god tid før videoen ble sendt på TV 2». Hva tenker du om det?

- Jeg synes det er beklagelig at videoen som ble vist på tv inneholdt en «ikke sladdet» logo. Hensikten var å sladde alle logoer, sier Peters, som bedyrer at de kommer til å være ekstra nøye i framtiden med å trippelsjekke at eventuelle logoer er sladdet korrekt før en visning på tv i Norge.

Avviser snikreklame Peters mener at Gerhardsen tar «hundre prosent feil» når hun påstår at den manglende blurringen er «et kynisk forsøk på snikreklame fra Madcon».

- Vi respekterer at Gerhardsen må få ha sine egne meninger, men i all ydmykhet mener vi selv vi er ganske så gode på å spre nettopp et skikkelig positivt budskap med Madcon. Et budskap som alltid handler om glede, musikk, respekt, positivitet og fest, skriver Peters. 

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram