Helt konge

Så er den altså åpnet, hovedfagsutstillingen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole.

  • Så er den altså åpnet, hovedfagsutstillingen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. Aldri tidligere har en elevutstilling fått større medieoppmerksomhet. Jill Moursunds eksamensoppgave, som blant annet omfattet collager og fotomanipulerte bilder med kronprins Haakon i het elskov, har preget ukas nyhetsbilde.
  • Hovedfagsoppgaven er, som både hun selv og skolen påpeker, verken ondsinnet, spekulativ eller hardcore. Derfor kunne ikke dekan Jan Pahle følge slottets anmodning om ikke å vise manipulerte bilder av kronprinsen. Bare tenk tanken på at Moursunds eksamensoppgave skulle bli sensurert. Det hadde ikke bare fått Kunst-Norge til å eksplodere. Et moderne demokrati i år 2000 ville ikke ha kunnet tolerere en slik knebling. Og kunstens ytringsfrihet er større enn den allmenne.
  • Det delikate i saken er at skolens ledelse - uvitende om kronprinsbildene - hadde henvendt seg til Slottet med ønske om at Haakon, som faktisk både er Kunstindustrimuseets og skolens nabo, kunne åpne utstillingen. At museets direktør, Anniken Thue, er en av dronning Sonjas venninner, gjorde ikke saken lettere. Skolens nære bånd til Slottet står i fare, men enden på visa blir at dekanen beklager sakens menneskelige aspekt. Dermed kunne Thue åpne utstillingen - og drikke te med Sonja i venninneklubben til uka.
  • Men årets avgangsutstilling er så mye mer enn kronprinsens kongelige seanse på en sydhavsøy. 35 avgangselever viser en utrolig bredde, fantasi og faglig dyktighet på utstillingen, som varer til 12. mars. I museets første etasje styrter storformatkunst mot oss. Benjamin Bergman åpenbarer talent. Bildene dekker en hel vegg, samt deler av gulvet. Hvis du ikke passer deg, så kommer de og tar deg. På vei til annen etasje kan du ikke unngå å bli imponert over Camilla Skår Slettens spill. Hun bringer ny estetikk til kinasjakk og ludo. Disse skriker etter serieproduksjon.
  • Historien om Rødhette og ulven blir aldri den sammen etter møtet med Anne Kari Ødegårds visuelle fortelling. I natt gikk jeg til sengs med eventyrfiguren på netthinna. Hun hadde ikke hette, bare et uutgrunnelig blikk.

Oppfordringen blir derfor: Oppsøk utstillingen, den er helt konge! Så får heller skole- og museumsledelsen være litt sur for at medieoppmerksomheten gikk til én elev og noen få bilder. De kan jo se positivt på det, hvis de ønsker at kunsten skal være en deltaker i samfunnet.

anders.gronneberg@dagbladet.no