Helt rå finale

Avslutningsscenene i «Ville engler» er de råeste og sterkeste en Oslo-scene kan by på akkurat nå. Finalen og Mads Ousdals såre, coole og dempede spill som landstrykeren Val drar i land kvelden på Oslo Nye.

Tennessee Williams' moderne versjon av sagnet om Orfeus som sang så kvinnene ble spinn ville, og som dro ned i underverdenen for å hente sin elskede Euridike, har fått en både bluessoft og rocka innpakning av regissør Hans Henriksen på Oslo Nye. Trappa til underverdenen er lang, spiralformet, rød og går gjennom flere etasjer.

Rotløs cowboy

Orfeus heter Val og er en rotløs cowboy i slangeskinnsjakke, hans Euridike er butikkeieren og den ulykkelig gifte Lady, og deres umulige kamp for kjærligheten og mot verdens onde krefter ledsages av stemningsskapende gitarkomp på scenen (Kai Løland).

Regikonseptet er så pass dristig og nyskapende, enkelte scener mellom Mads Oudsdals Val og Marit A. Andreassens Lady så klarsynte og brutale, og finalen som nevnt så emosjonelt overveldende at man ønsker at også resten av denne oppsetningen hadde levd opp til dette nivået.

Ujevnt fortalt

Det gjør den ikke. Historien om Val som ankommer sørstatsbyen med gitaren over skulderen og forløser både kjærlighet, begjær og grusomheter, blir ujevnt fortalt.

Rundt Val og Lady ytes det svært variert innsats i rollene. Fra Bjørn Sundquist som har plassert Ladys onde ektemann Jabe i et Shakespeare-drama, til nykommere med friske anslag og dårlig diksjon. Om Hans Henriksens regigrep er originalt og tar seg oppfinnsomme friheter, er regigjennomføringen og den konsekvente orkestreringen av skuespillerne ikke god nok. Litt for mange scener mangler spenning, nerve og denne forgjengelige poesien av vemod som hele tida gjør Williams' psykologiske realisme transparent.

Men Mads Ousdal viser i sitt sympatiske portrett av James Dean-forløperen Val at han har maktet å lytte seg inn til ensomheten, melankolien og den milde livspessimismen i stoffet.

Og som sagt avslutningsbildene i Alexander Orlovs særegne plastforheng-scenografi: oj, oj, oj!

TEATER

Tennessee Williams:

«Ville engler»

Oslo Nye Teater