Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

El-sparkesykler

Helt Texas!

Det er fullt frislipp og villevesten-tilstander i Oslos gater. Tida er overmoden for at kommunene regulerer sparkesyklene

UHOLDBART: Sparksyklene slenges rundt på fortau og gater, og skaper hindringer for biler og fotgjengere. Men avgjørelser om reguleringer skal tas nærmest mulig innbyggerne, derfor skal ikke vi på Stortinget regulere for lokale forhold, skriver innsenderen. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
UHOLDBART: Sparksyklene slenges rundt på fortau og gater, og skaper hindringer for biler og fotgjengere. Men avgjørelser om reguleringer skal tas nærmest mulig innbyggerne, derfor skal ikke vi på Stortinget regulere for lokale forhold, skriver innsenderen. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix Vis mer
Meninger
Jonny Finstad
Jonny Finstad Vis mer

Denne regjeringen er ikke motstander av sparkesyklenes inntog i våre byer og tettsteder i Norge. Det var ikke mangel på dem som ville si nei, de som alltid vil forby nye løsninger når ny teknologi er tilgjengelig.

Ny teknologi og nye løsninger vil alltid utfordre regelverket. Det er flere store aktører og mange brukere i markedet. Tilbudet er populært, men skal det fortsette må det reguleres, for utfordringene er ikke få, og de må løses. Transport økonomisk institutt sa det best, El-sparkesykler har blitt et regulatorisk ingenmannsland.

Syklister, fotgjengere, busser, trikker, privatbilister og næringstransport skal ha plass i bybildet, og de må kunne eksistere sammen med sparkesyklene. Vi må kunne ta hensyn til alle som er i trafikken og se helheten av trafikkbildet. Det skjer dessverre ikke i dag. Flere har uttrykt stor bekymring, og det med god grunn. El-sparkesyklene har om lag ti ganger høyere ulykkes frekvens enn ordinære sykkel. En av ti som kjører el-sparkesykler, sier de i 2019 hadde ulykker.

Vi må ta vare på byene våre, og forsøplings situasjonen er uholdbar med sparksyklene. De slenges rundt på fortau og gater, og skaper hindringer for biler og fotgjengere. Dette er spesielt problematiske for blinde. Andrea som er blind, fortalte til TV2 at hun hadde blitt påkjørt fem ganger, av sparkesyklene. Hun har fått flere blåmerker og føler seg ikke lenger like trygg når hun og førerhunden er ute og går. Reguleringene fungerer ikke som de skal når flere føler seg utrygge. Byen skal være for alle, da må vi ta hensyn til alle.

Avgjørelsene skal tas nærmest mulig innbyggerne som blir berørt, derfor skal ikke vi på Stortinget regulere for lokale forhold vi ikke kjenner til. Byene har mandat til å regulere og håndheve bruken. Sparkesyklene finnes i Oslo, hvor de har sine utfordringer og lokalpolitikerne i Stavanger eller Bergen må finne ut hvordan det skal regulere i ut fra sine lokale forhold.

Byen skal være for alle, og alle skal kunne ferdes trygt i byen, enten der er blinde, syklister biler eller busser. Situasjonen som nå er i Oslo, er ikke akseptabel, og det må bli slutt på ville vesten. Vi bor ikke i Texas, vi bor i Norge.

Hele Norges coronakart