Heltemodig folkeopplysning

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALKOHOL: På Dagbladets forside fredag 21. september finner man blant annet overskriften «50 viner på høstsalg». Undertittelen lyder «Dagbladet tester tilbudene polet ikke kan reklamere for". I hovedsaken inne i avisen kan vi lese at «Andre butikkjeder annonserer prisavslag. Men det gjør ikke Vinmonopolet.» Derfor gjør tydeligvis Dagbladet det for dem, snille som de er.

Hvorvidt Vinmonopolet eller vinimportørene har kontaktet Dagbladet med denne saken for å omgå reklameforbudet på alkohol er ikke noe jeg ønsker å gå inn på, siden det kun vil bli spekulasjoner. Derimot vil jeg ta opp Dagbladets totale mangel på sosialt ansvar i denne saken.

Det har tydeligvis ikke falt Dagbladets redaksjon inn at det er en veldig god grunn til at Vinmonopolet ikke har lov til å reklamere med prisavslag på varene sine. Det har seg nemlig slik at alkohol skaper ganske store problemer, både for enkeltmennesker og for samfunnet. Hvert år dør 1200-1600 mennesker i Norge med alkohol som direkte eller indirekte årsak, alkohol er innblandet i mellom 60-80 % av alle voldsepisoder og flere titalls tusen barn lider under foreldre eller andre omsorgspersoners alkoholmisbruk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer