Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hemmelige avtaler til ni millioner

Eierne av Quart-festivalen har inngått hemmelige avtaler med Hansa Bryggerier og Coca-Cola. Verdien er ni millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avtalen gir Coca-Cola og Hansa enerett til å levere brus og øl i forbindelse med Quart-festivalen i fire år. Drikkevareprodusentene er også sponsorer. Dagbladet kjenner til at Coca-Colas avtale er på fire millioner kroner, mens Hansas avtale er verdt fem millioner.

Hansa bryggerier forteller at de har inngått avtalen med Quart Kommunikasjon, som eies av forretningsmennene Eftestøl, Buli og Gunnufsen.

Kan være ugyldig

Avtalen som er gjort med Coca-Cola, kan imidlertid være ugyldig. Drikkevaregiganten har nemlig inngått en avtale med Stiftelsen Quart-festivalen, hvor Eftestøl og Buli satt som styremedlemmer helt til fredag.

- Vår avtale er inngått mellom Coca-Cola Norge og Quart Festivalen/Concept Communication (selskapet som har solgt sponsorrettigheter for Quart, red.anm.). Avtalen er ikke inngått spesifikt og direkte med noen av aksjeselskapene rundt festivalen. Coca-Cola har en avtale med Quart Festivalen/Concept Communication i fire år fra 2003. Avtalens innhold er hemmelig, sier Eirik Bryn i Coca-Cola Norge AS.

Lukrativ avtale

Det betyr at Eftestøl og Buli - med makt i Quart-styret - har inngått en lukrativ sponsoravtale og deretter overført rettighetene til sine egne selskaper. Buli og Eftestøl eier en tredjedel hvert av de kommersielle Quart-selskapene - Quart Rett, Quart Servering og Quart Kommunikasjon (se egen sak).

Etter det Dagbladet kjenner til har Eftestøl og Buli, gjennom sitt selskap Eftestøl og Buli Eiendom, lånt mellom fem og seks millioner fra de kommersielle Quart-selskapene. Ansatte forteller til Dagbladet at dette blant annet er sponsorpenger som Quart-stiftelsen i utgangspunktet skulle ha.

- Jeg vil ikke kommentere dette, sier Arild Buli.

Quart til salgs

De kommersielle Quart-selskapene har garantert for 4,2 millioner overfor Quart-stiftelsen.

Kilder forteller til Dagbladet at Eftestøl, Buli og Gunnufsen allerede har vært i markedet for å selge aksjene i de tre selskapene, noe Gunnufsen overfor Dagbladet aldri har lagt skjul på. De har vært i kontakt med store merkevareprodusenter og ment at aksjene har en verdi på rundt 40- 50 millioner kroner.

Dette betyr at Buli, Eftestøl og Gunnufsen prissetter Quart-selskapene langt høyere enn de 4,2 millionene de har garantert for.