- Hemmeligheten er design

De er grossister i designpriser. Nå spiser japanerne sushi fra Figgjo-fat. Designsatsingen ved fabrikken i Rogaland har gitt porselenet verdensry.

FIGGJO (Dagbladet):

- Økningen kommer særlig utenfor Skandinavia, sier administrerende direktør Per Arne Jensen.

I Skandinavia er bedriften allerede så stor på det profesjonelle markedet at det blir en utfordring å vokse ytterligere. Restauranter, kafeer, institusjoner og hoteller utgjør kundene. Bare en liten del av produksjonen går til private. Det er fordi Figgjo tok et valg.

Solid og vakkert

De 25 første årene produserte Figgjo fajanse og steingods til folk flest. Mange har fortsatt bedriftens klassikere i kjøkkenskapene. Allerede i 1969 hanket bedriften inn Merket for God Design for serien Figgjo 3500.

- Den ble vår inngang til storhusholdningene, og siden 1995 har vi satset utelukkende på proffene, sier Jensen.

De profesjonelle har helt andre krav til produktene.Det må være solid og funksjonelt og vakkert.

Jensen er nettopp hjemkommet fra Japan, der han har gransket de store varemagasinene i Ginza. De selger Figgjo i egne designavdelinger. Japanerne er designsnobber av rang og har en forkjærlighet for det skandinaviske. Figgjo henvender seg både til privatmarkedet og restaurantene i Japan.

- Design vår styrke

- Mange kan produsere billigere enn oss. Lønnskostnadene i Asia, og særlig Kina, er lave. Likevel tror vi at vi har mye igjen for å produsere i Norge. Da får vi den tette koblingen mellom designerne og produksjonen. Vi har definert design som vår fremste styrke. Vi driver kontinuerlig nyutvikling av produkter, og vi jobber sammen med utmerkede designere.

Jensen tillegger designprofilen æren for at Figgjo kan konkurrere utenlands, til tross for norsk prisnivå.

Stilrent hos telenorTelenor

Det var langt fra tilfeldig at Figgjo fikk Norsk Designråds aller første Hedersprisen for God Design i år 2000. Siden starten i 1941 har Figgjo knyttet til seg de beste designerne.

- Først hentet eierne inn finske designere. De siste seks-sju åra har vi arbeidet spesielt med design og merkevarebygging. Det har gitt resultater. Hadde vi ikke gjort grepet med å satse fullt på design og det profesjonelle markedet, måtte vi flyttet ut av Norge, sier Jensen.

Figgjo har åtte faste designere i staben og i tillegg frilansere. Deriblant norske Johan Verde og den svenske designprofessoren Ingegerd Råman, som figurerer på lista over det 20. århundrets 100 fremste designere. Hun har formgitt for Figgjo i to år. Det er hun som har laget Figgjo Ting, som alle ansatte i Telenor på Fornebu spiser og drikker av. Serviset kan bli tildelt Merket for God Design på Designdagen i dag.

- Tidløs formgiving

- Det var dette serviset som førte meg til Figgjo. Telenor ville at det skulle produseres i Norge, sier Råman. Hun har latt seg inspirere av 1700-tallsservisene, med djupe tallerkner og smale kanter. Det er enkelt, stilrent og skiller seg ut.

- Jeg liker å arbeide med tidløs formgivning og jeg ønsker at tingene skal bli morgendagens klassikere. For meg er estetikken viktig, mens det motebetingede ikke er det. Det føles helt naturlig å arbeide med det her på Figgjo, siden kundemassen er det profesjonelle markedet. De er ikke så optatt av de motebetonte tingene, men av funksjonalitet og styrke. Det er interessant å lage serviser til noen av verdens fremste kokker. For noen år siden var det ikke status å være kokk, men i dag ser vi at de er bortimot pop-stjerner. Det kan jeg forstå, for gode matoplevelser er forbundet med glede. Det er et privilegium å formgi produkter som utelukende er forbundet med nytelse, vedgår Råman.

Linjene bakover

På Figgjo tenker man framtidsrettet, men de er også opptatt av sin egen historie. Museet er én ting, men designerne tar opp igjen gode, gamle ideer og bringer dem inn i vår tid.

- I «Pyramide» tok vi opp igjen ideene til Hermann Bongard, som var designer her fra 1960 til 68. Han brukte vaffelmønsteret på enkle vaser. Vi vendte mønsteret og fikk fatet «Pyramide», røper Olav Joa, produktutviklingssjef.

Fatet fikk Merket for God Design i fjor.

Året før var det Jens Olav Hetlands «Figgjo Form 1 2 3» som fikk pisen, samt historiens aller første Hederspris for God Design, sammen med bedriftens grafiske designprofil. De tre rektangulære fatene har skapt en ny restauranttrend.

- Nå får man servert femretters meny på samme tallerken og man spiser seg fra én kant til en annen. I starten var det ingen som trodde at markedet var modent for en slik løsning, sier Hetland.

Norske designelskere jakter på klassiske Figgjo-ting i bruktmarkeder og antikvitetsbutikker. Prisene har steget voldsomt. Olav Joa har vært på Figgjo i 19 år og er bl.a. ansvarlig for design som «Relieff» og «Europa».

- Skatter i museet

- For en designer er det veldig kjekt å arbeide her. Jeg har alltid vært opptatt av å utvikle nye ting, og det harmonerer med bedriftens profil. Dessuten er det artig å få være med å påvirke utviklingen. Det gjør vi både ved å se framover og bakover. Vi fant mange skatter da vi ryddet i magasinene i museet, sier Joa.

- Dere er blitt grossister i designpriser, og i dag reiser en delegasjon på fem fra Figgjo til Oslo for å delta på Designdagen. Hva betyr prisene?

Bygdefest

- Slike kåringer er bra, spesielt fordi mange design ligger tett opptil hverandre. En kopist vil ikke få prisen. Dessuten er det veldig stimulerende og inspirerende å få en pris for noe man har gjort, vedgår Råman.

På Figgjo ble det skikkelig bygdefest da direktøren og designerne kom hjem med Hedersprisen for to år siden.

- Prisene gjør alle på fabrikken stolte. Alle er sammen om porselenet herfra, og prisene er med på å bygge lojalitet, samtidig som de bygger merkevaren vår, slutter direktør Per Arne Jensen.

INSPIRERT:</B> Olav Joa er sjef for produktutviklingen på Figgjo. Det har ike hindret ham i å se bakover. Pyramide er inspirert av vaffelvasen Hermann Bongard ga form til.
VERDENSTOPP: </B> Designeoprofessoren Ingegerd Råman er rangert som en av verdens 100 viktigste designere. Nå arbedier hun for Figgjo. Her med Figjo Ting, som er blitt en internasjonal suksess.
DYR VASE:Denne vasen ble formgitt på Figgjo i 1960 og var mange år forut for sin tid. Man må betale dyrt for den i antikvitetsbutikkene.
KLASSIKER:</B> Karaffel med kork, formet som en vadefugl, og med 60-tallets trendy paisley-mønster, er etterspurt i bruktbutikkene.
NY TRADISJON:</B> Japanerne spiser sushi av Jens Olav Hetlands Form 1 2 3, mens serien har innledet en ny tradisjon på gourmetrestauranter. Man får fem retter pent dandert ved siden av hverandre.
<B>VINNER? Jens Olav Hetland er ansvarlig for fatet Planet 40. Det kan ende opp med Merket for God Design under Norsk Designråds prisutdeling på Designdagen i Oslo i dag.