Hennes & mammon II

Han er komplett ukjent, men du kjenner klærne hans: Norske Frank Remme (29) har millioner av H&M-plagg på samvittigheten.

Har du spørsmål til H&M?.

- JEG VET IKKE om dere får lov til å være med inn.

Frank Remme (29) står med hendene i lomma og smiler forsiktig.

- Det gjør ikke noe for meg, men det er ganske strengt for pressen her.

Vi hadde tatt heisen opp i sjuende etasje i kontorbygningen i Stockholm sentrum. Vi hadde besøkt «det vita rummet», Hennes&Mauritz\' offisielle designrom. Sett trykkprøvene som hang på veggen, hyllemetrene med moteblader, rommet fylt av second hand-klær, biblioteket med bøker om Walt Disney, blomster og design. Vi hadde hilst på sjefen over alle designsjefene i H&M, Margareta van den Bosch. Nå ville vi inn til designavdelingene - der ideene til klærne «Made by H&M» klekkes ut.

Designsjefen hadde sagt «kanskje», pressemedarbeideren «nei.» Frank hadde trukket på skuldrene. Men til slutt åpnet dørene seg - under forutsetning av at vi ikke tok bilder av de nyeste kolleksjonene.

- Men det er virkelig ikke så spennende. Jeg tror det ser ut som en hvilken som helst arbeidsplass, sier Frank.

HAN HAR RETT. Bortsett fra noen klesstativer, stoffprøver og tegninger på veggen, ligner pulten hans en hvilken som helst annen arbeidsplass. Kanskje litt mer kaotisk.

- Jeg er nødt til å ha tusen ting rundt meg, ellers så får jeg ikke gjort noe.

Sammen med en innkjøper og en assistent designer han den trendy herrekolleksjonen «Clothes.» 150 plagg hver sesong, 300 i året. Helt alene.

- Hvor mange plagg har du solgt?

- Til sammen er det nok noen millioner.

- Det gjelder å treffe rett?

- Jeg hadde løyet om jeg sa at ansvaret ikke er stort. Men jeg går ikke rundt med sommerfugler i magen. Heldigvis.

FRANK FRA Stokmarknes var bare 17 år da han bestemte seg for å dra til Italia som utvekslingsstudent. Da vertsfamilien spurte hva han hadde lyst til å studere seinere, svarte Frank design. Og før han rakk å pakke kofferten, hadde vertsfamilien ordnet ham en plass på designskole. Et år i Italia ble til fire, så et par år i Paris, før han endte i Stockholm hos H&M for fem år siden. De siste tre og et halvt årene som designsjef.

- Det er spennende å jobbe i et stort firma som ekspanderer så mye. Friheten er stor, sier Frank.

- Selv når en skjorte ikke skal koste mer enn et par hundre kroner?

- Jeg har klare rammer for hva jeg kan lage. Målet er å skape et kommersielt produkt, men med et bra designsnitt.

FØR VAR H&M først og fremst billige klær. Nå skal H&M også være billig mote. Er det cargobukser eller miniskjørt som er trenden, skal H&M ha det. Akkurat som Chloe og Gucci. Og helst samtidig.

- Men nei, nei, nei. Vi kopierer ikke, ler Anne Fagernæs (40), designsjef for damekolleksjonen.

Hun er også norsk.

- Det hadde kanskje vært mer spennende om vi satt på moteshowene og tegnet så blekket sprutet, løp ut, sendte dem på e-mail, og fikk klærne fra Asia noen uker seinere. Men dessverre.

H&M har 95 designere som til en hver tid jobber med å finne ut hva som kommer til å slå an. Anne er sjef for 19 av dem, 65 personer totalt på avdelingen. Kolleksjonene tegnes opptil et år før de ligger i butikkhyllene.

- VI KAN JUSTERE ting etter hvert. Design er en prosess. Men de store linjene er lagt lenge før klærne kommer i butikken - og før moteshowene. Showene er morsomme å se, men mest for å få bekreftelse på at vi har tenkt riktig.

- Hvordan har det seg da at «alle» har satset på cargobukser denne våren?

- Designmiljøer er ikke så veldig forskjellige. Man får etter hvert en magefølelse, og kjenner på seg at noe blir en trend. Men trenden vil se annerledes ut hos oss enn hos Gucci fordi vi har ulike kunder. Likevel, det er klart det er litt gøy når designere som Marc Jacobs har tenkt det samme som oss, sier Anne.

MEN Å TREFFE trendblinken er ikke lett.

Ikke skal man være for sein, og ikke for tidlig. Det fikk H&M erfare for et par år siden.

- Jeg vil ikke kalle det som skjedde en designflopp, sier designsjef Margareta van den Bosch (60) og ser utover «det vita rummet».

- Det var riktig mote, men for mye av den. Vi glemte basisklærne, det man gjerne kaller «bread and butter»-tingene. Det ble en dårlig sesong. Men vi har lært. Nå prøver vi ut det mest ekstreme i små volumer først. Og går det bra, kjører vi på, sier hun.

Men før man i det hele tatt får sjansen til å treffe eller bomme, må man finne en trend. Det bruker Frank mye tid på.

Han leser bøker, ser filmer, titter på folk, går i second hand-butikker og besøker motemesser.

Og reiser på inspirasjonsturer til USA, London, Paris og Tokyo.

- Det blir nesten en reise i måneden, men jeg kan bli inspirert over alt. Å være kreativ er ingen ni til fire jobb.

NÅR TRENDEN ER funnet, lager Frank et kart med fargeprøver, tegninger og alt annet han mener kan illustrere den. Deretter lager han mer detaljerte skisser. Ikke på hele kolleksjonen, men rundt 30 plagg. Denne våren har Frank satset på en globetrottertrend med inspirasjon fra Afrika, Thailand, India og Bermuda. Han viser fram et par skisser fra kolleksjonen. Klærne har en etnisk stil: sandaler, snørebukser, skjorter uten kraver og saronger utenpå buksene.

- Tror du virkelig gutta vil gå i saronger?

- Jeg håper jo det. Det er ikke sikkert det vil slå an så mye i Norge. Norske menn er veldig glad i gensere. Det selger godt. Svenskene tør å gå i sprekere skjorter, mens menn i London tør aller mest, sier Frank.

OG HVA MED DAMENE? Anne Fagernæs tror at den sporty trenden vil holde seg utover høsten, sammen med miniskjørt og plagg med 60-talls følelse. Neste år er verre å forutse.

- Krigen i Irak vil sette spor også på moten, men jeg er ennå ikke sikker på hvordan. Det er det jeg jobber med nå. Vi har vært gjennom alle tidsepoker på nytt de siste årene. Kanskje er dette et slags nullpunkt, sier Anne.

- Går du selv i dine egne klær?

- Jeg går selvfølgelig i klær fra H&M, men har andre ting også. H&M-plaggene er ikke de som står ut, men de er fine å style sammen med andre ting.

I H&M-BUTIKKEN i Hamngatan i Stockholm står Frank mellom fulle klesstativer.

- Du kan si jeg er ansvarlig for alt dette.

- Hvordan er det å se alle klærne du har laget henge i butikken?

- Det er faktisk ganske gøy. Dette er en jobb hvor resultatene synes godt. Men det ligger mye jobb bak. Mye.

- Og når du ser andre gå rundt i klærne dine?

- Det er det beste. Det er det man vil. Selge. Har du spørsmål til H&M?. Møt markedssjef Helen Webster på dagbladet.no/FREDAG mandag 7. april klokka 13.00.

NORSK DESIGN: Frank Remme (29) gjør den svenske H&M-suksessen litt norsk også. I tre og et halvt år har han vært designsjef for herrekolleksjonen Clothes. Her sitter han med neste års sarongmote på tegnebrettet. Hva sier dere, gutter? Vil dere gå med H&M-sarong i skolegården?