Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hennes & mammon

Beskyldninger om barnearbeid. milliardoverskudd til eierne. En blid svenskekonge. Og bukser til 298 kroner. Velkommen til Hennes&Mauritz.

H&M kommer på nettmøte på mandag. Send inn dine Spørsmål til H&M. <> De norske H&M-designerne Frank og Anne

<> H&M-arvingen

ERLING PERSSON HADDE en pen bunke amerikanske dollar i lomma da han ankom New York City i 1947. Penger den unge kremmeren hadde tjent på å selge klokker, penner og en million adventsstjerner i papp.

Svensken var høyt oppe der han saumfarte gatene på jakt etter nye forretningsideer. Han fant klesbutikker med lave priser og høy omsetning. Og selvbetjening. Slaktersønnen trodde ikke sine egne øyne, men så gjorde han det likevel, og dro hjem til Västerås med et nytt konsept. Søsteren fikk jobben som daglig leder i byens nye dameklærbutikk med navnet «Hennes».

MERETE NEGAARD (23) ANKOMMER Hennes&Maurtiz på Oslo City, april 2003. Hun har briller fra Top Shop i London. Undertøy fra Calvin Klein. Over skuldra henger en svindyr Louis Vuitton-veske, olajakka er fra Diesel, beltet fra Fornarina, buksa fra Punk Royal. Den har hun dyttet nedi Reykjavik X18-skoene. Men det er for de nyinnkjøpte off-white Converse Allstars-skoene sin skyld hun er på H&M-visitt. Hun savner en sort bukse med snørring helst nederst.

- H&M er flinke med de nyeste trendene. Trender som tar slutt etter et par måneder synes jeg det er bortkastet å bruke mye penger på, mener Negaard.

DET ER HUN ikke alene om. Stadig flere handler hos H&M. Og stadige flere handler mer hos H&M enn de gjorde før. Ifjor solgte H&M to millioner klesplagg hver dag. Til sammen solgte 849 H&M-butikker i 17 land billige moteklær for 45 milliarder. Overskuddet ble på sju milliarder norske kroner. Og på Drottningholms slott gnir svenskekongen Carl Gustaf seg i hendene. Han eier en god slump aksjer i H&M. Det gjør også hundretusner av hans undersåtter - H&M er en ettertraktet aksje i de svenske fondsporteføljene. Det er Sveriges mest verdifulle selskap med en markedsverdi på 125 milliarder. Det har blitt sagt gang på gang: «nå kan det ikke gå bedre». Men H&M har svingt seg videre fra omsetningsrekord til omsetningsrekord.

- HER FINNER JEG det meste. I tillegg er det bra kvalitet. Vi har ikke H&M i Alta, så jeg benytter sjansen når jeg er i Oslo, forteller Trine Broks.

Hun har tatt turen nordfra for å ta mesterprøven som frisør. I mellomtiden finner hun klær til seg og mannen på H&M på Stortorvet i Oslo.

Og for hvert plagg Alta-frisøren putter i posen, blir det rapportert videre til lageret på Alnabru, slik at det hele tiden finnes nok klær i alle størrelser i butikken.

Og nye klær. Hver dag må butikksjef Liv Andersen på Stortorvet og hennes ansatte ta turen nedenom lageret i kjelleren for å være oppdatert på dagens nyheter.

ERLING PERSSON HADDE funnet en suksessoppskrift. Da han i 1952 åpnet sin andre «Hennes»-butikk 10 mil fra hjemstedet, i hovedstaden Stockholm, sto det kø utenfor. En kilometer med kø! Til slutt måtte trafikkpolitiet bryte inn. Den hypermoderne butikken hadde selvbetjening og en hel rad med prøverom. «God kvalitetsmote til lavest mulig pris», reklamerte de. Persson fløt på en suksessbølge, åpnet butikk etter butikk, økte innkjøpskvantaene, senket prisene. I 1964 entret han Akersgata i Oslo, hans første utenlandssatsing. To år seinere overtok han lokalene til jakt- og fiskeforretningen Maurtiz Widforss\' i Stockholm. Med på leieavtalen fulgte et lite lager med herreklær. Guttebutikken «Maurtiz» var født. Snart inngikk butikkonseptene giftermål. Med navnet Hennes&Maurtiz.

H&M SKAPER IKKE trendene, men er blant de første til å kaste seg på bølgen. Trendene og klærne hos H&M skiftes kontinuerlig. Bare se på utstillingsvinduene. Alle store H&M-butikker i Norge har 3-4 fulltidsansatte kun til å skifte klær på dukker, bytte ut plakater og sørge for at kundene blir kjøpesultne. Den svenske klesgiganten har 95 designere, men kanskje viktigere er innkjøperne som bruker 900 forskjellige leverandører for å få klærne produsert billigst mulig - og økonomene som sørger for fete inntektsmarginer på produktene.

Klærne som sendes verden rundt fra sentrallageret i Hamburg blir overvåket som om det var en statshemmelighet. Alle butikker rapporterer daglig salg - og hvis et plagg selger dårlig blir hele partiet sendt til et land hvor produktet selger bedre. Eller lagt ut for salg til dumpingpris.

- JEG ER VELDIG glad i H&M - er vel egentlig en H&M-fan. Jeg handler spesielle ting andre steder og enkle topper og slikt her. De er flinke til å lage ting som matcher, sier Julie Hansen (20). Hun har vært i USA og handlet masse klær - nå er hun på jakt etter enkle, billige basisplagg å matche dem med.

Sofie Kleve (24) skal på personalfest og er på jakt etter noe litt ekstra. Hun synes H&M bommer i blant, men at de generelt har ganske fine, billige, kolleksjoner.

- De kopierer jo fra de dyre merkeklærne, sier hun.

DA 1970 KOM hadde Erling Persson forlengst blitt mangemillionær. H&M-kjeden omsatte for 162 millioner kroner og mange mente toppen var nådd. Men syv år senere rundet livsverket en milliard i omsetning. Fem nye år med billige moteklær hadde gått da sønnen Stefan Persson i 1982 overtok roret med kyndig hånd. Lille-persson (den gang 32) fornyet konsernet og høstet storm da han kledde av modellen Elle MacPherson, bedre kjent som «kroppen», ned til H&M-undertøyet og klistret henne opp på svære plakater. Her hjemme skyldte mannlige billister på Cindy Crawfords manglende påkledning da de kjørte i grøfta i 1991.

BARNEARBEID OG FATTIGDOM. Etter å ha lagt nye land under seg og tatt konsernet til nye høyder, sprakk det for Stefan Persson i januar 1998. Da sendte Sveriges Television dokumentaren «Senaste mode - till vilket pris» som avslørte hvordan H&M presset sine leverandører på pris og leveringsbetingelser. Og at flere av leverandørene brukte barnearbeidere.

- Han var aldeles avsindig, fortalte dokumentarens journalist, Cecilia Zadig, til Dagens Næringsliv.

Hun hadde fått en rasende konserndirektør på hjemmetelefonen. Han hadde nektet å gi kommentar til dokumentaren, men nå holdt han ikke noe igjen og skjelte ut journalist Zadig etter noter.

Seinere har svenske aviser som Aftonbladet og Dagens Nyheter trykket avslørende artikler om lutfattige og uverdige forhold på tekstilfabrikker i Kambodsja som leverer H&M-klær. Ledelsen i konsernet hevder nå at forholdene er bedret, og at rutiner er innført for å unngå kritikkverdige arbeidsforhold.

2000 og 2001 var kjiipe økonomiske år for H&M - med synkende profitt og misfornøyde aksjonærer. Men i 2002 hadde Stefan Persson (55) igjen fått sving på sakene. Kanskje var det derfor Business Week tidligere i år utnevnte han til en av verdens 16 beste ledere. Eller kanskje det var fordi han fikk med seg styret på å utbetale fem milliarder svenske kroner i utbytte. Stefan Persson som kontrollerer over 40 prosent av H&M-aksjene kunne putte to milliarder i egen lomme. Sannsynligvis skal han kjøpe eiendom for pengene. Han har allerede brukt to milliarder i Stockholm sentrum.

DA ERLING PERSSON sa han drømte om å bli størst i verden, lo alle. Nå har latteren stillnet. H&M har utfordret klesgiganten GAP på hjemmebane. Verdens største kleshjemmebane, USA. Og de satser stadig videre. 110 nye H&M-butikker skal fødes i 2003. En av dem på Jessheim, en annen i Asker. Da er det snart 70 butikker bare i Norge. Alle elsker Persson-familiens tilbud om å gå smart kledd for en billig penge.

Til gjengjeld må du gå med samme merkelapp i nakken som 500 millioner andre. Har du spørsmål til H&M? Møt Markedssjef Helen Webster på dagbladet.no/FREDAG mandag 7. april klokka 13.00.

<B>STADIG ENDRING:</B> Rigmor Slettvold (33,t.v.) og Ole Gunnar Solskjærs tremenning Beate Solskjær (34 jobber med utstillingen hos H&M Stortorvet.
FASTE KUNDER:</B> Roberto Eriksen (21, t.v.), Tore Frisholm (20) og resten av guttekundene utgjør 20 prosent av omsetningen. resten står damene for.
KJERNEVERDIER: «Vi er pengebevisste» står det ganske så korrekt på den innrammede plakaten på butikksjef Liv Andersens (56) kontor på Stortorvet.
MERKEMIX: Teresa Selvik (23) hjelper Merete Negaard (23) med å finne et par sorte bukser med snøring som hun skal ha til sine nye Converse-sko.
SKUER VIDERE: H&M åpner 110 nye butikker i år, to av dem i Norge hvor kjeden omsetter for over fire milliarder svenske kroner i året.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling