GROTESK REBUS: Vegard Vinge med kvinne ment for bruk og kast, spilt av en utstillingsdukke, i «Panini-BoysRoom». Foto: Thor Brødreskift, Festspillene i Bergen
GROTESK REBUS: Vegard Vinge med kvinne ment for bruk og kast, spilt av en utstillingsdukke, i «Panini-BoysRoom». Foto: Thor Brødreskift, Festspillene i BergenVis mer

Ideer/essay:

Henrik Ibsens samplede verker

For Vegard Vinge og Ida Müller er for mye av det gode som regel litt for lite.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

SCENEKUNST: En kan vel ikke kalle noe for stormannsgalskap, når mål en kunne trodd var for store blir nådd.

Likevel: I Vegard Vinge og Ida Müllers teater er detaljene så mange, innholdet så gjennomtenkt, arbeidet så langsiktig og totalomfanget så enormt, at ord som «massivt», «monumentalt», «monstrøst», «totalteater» eller til og med «multimegamassivmonumentalmonstrøstotalteater» blir for små.

DE TO ARBEIDER i langt større formater enn noen andre frie teaterkunstnere i Norge. En kan til og med si at de arbeider i større formater enn de fleste institusjonene. Unntaket er Den Norske Opera, men så var det også der de møttes. Müller var scenografiassistent og Vinge regiassistent på 2002-forestillingen «Lohengrin», da de ble enige om å gå sammen. Etter noen år med forsøk i det små viste de sitt første Ibsen-prosjekt i 2006. Resten er, som det heter, historie.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn