- Hensikten med «+ Munch»-serien er å provosere

Museumsdirektør Stein Olav Henrichsen forventer bråk.

Robert Mapplethorpe døde 42 år gammel av aids i 1989 og regnes som en av de mest kontroversielle og kjente fotografene fra vår samtid.

Kronprinsparet, finans- og kunsteliten - samt flere politikere var til stede på føråpningen av utstillingen fredag kveld.

Kurator Jon-Ove Steihaug og museumsdirektør Stein Olav Henrichsen regner med at det blir bråk og negative publikumsreaksjoner.

- Hensikten med «+ Munch»-serien er også å provosere og engasjere. Vi ønsker å være et levende museum og er ikke engstelig for å støte noen. Det er det som beveger verden framover, sier Henrichsen.

Angst for det homoerotiske Han utelukker ikke mange av de samme reaksjonene museet fikk da de viste «Melgaard + Munch»-utstillingen for et år siden.

- Mange ble bestyrtet, la oss kalle det angsten for det homoerotiske.

- Det handler også om å sette toleranse, ulike levemåter og ytringsfrihet på agendaen, sier Henrichsen.

Sterkt seksualisert innhold - Både Mapplethorpe og Munch skilte ikke mellom liv og kunst, de levde begge uten hemninger, sier Henrichsen, som mener at Mapplethorpes bilder er estetiske, vakre og som viser fordomsfri seksualitet mellom voksne mennesker, sier Henrichsen.

- En del av bildene har et sterkt seksualisert innhold, så vi kan ikke utelukke at vi får reaksjoner, slik vi gjorde det på «Melgaard + Munch»-utstillingen i fjor, sier Steihaug.

Erigerte peniser I serien «+ Munch» er det nå Mapplethorpes fotografier som settes mot Edvard Munchs bilder - i alt 140 Mapplethorpe-fotografier og 95 Munch-verk.

Flere av bildene er sterkt pornografiske hvor vi kan se erigerte peniser, nakne kropper og skildringer av SM-sex.

Det er kunstsamler og finansmann Stein Erik Hagen som har lånt ut brorparten av sine Mapplethorpe-bilder til Munch-museet. Utstillingen åpner lørdag og skal vises hele våren.

Kontroversielle - Flere av bildene vil nok oppfattes som kontroversielle. Jeg vil overhodet ikke kalle det pornografi, men kunst. Men jeg utelukker ikke at enkelte vil hyle og kalle det pornografi, sier kurator Jon-Ove Steihaug.

«Melgaard + Munch»-utstillingen i fjor skapte mye bråk i mediene.

Munch-arvingene gikk hardt ut mot det de mente var en seksualiseringen av Munchs bilder, der bl.a. en svær penis ble limt fast over maleriet «Pubertet» og en video på utstillingen ble politianmeldt.

Felles berøringspunkter - Mapplethorpe og Munch er to forskjellige kunstnere. Det er ingen opplagt sammenstilling her, men de har felles berøringspunkter og det er interessant å se dem sammen - med teamer som kjønn, sekusualtet og identitet, sier Steihaug.

13 av bildene viser SM-miljøet i New York, som Mapplethorpe fotografterte på slutten av 70-tallet. Bildene viser bl.a. erigerte peniser.

ERIGERT KUNST - ELLER PORNO? - Hensikten med «+ Munch»-serien er å provosere og engasjere. Vi er ikke engstelig for å støte noen, sier museumsdirektør ved Munch-museet, Stein Olav Henrichsen - her med erigerte peniser fotografert av Robert Mapplethorpe. Foto: Jacques Hvistendahl
KONTROVERSIELL: Stein Erik Hagen har lånt ut store deler av sin private samling til utstillingen «Munch + Mapplethorpe». Finansmannen har verdens største Robert Mapplethorpe-samling. Foto: Jacques Hvistendahl
HAR DE NOE FELLES? Side ved side henger fotografier av Robert Mapplethorpe og malerier av Edvard Munch. Hva er fellesnevneren? I morgen åpner utstillingen og da kan du se selv. Foto: Munch-museet
FRYKTER IKKE: Museumsdirektør Stein Olav Henrichsen ved Munch-museet frykter ikke publikumsreaksjoner. Foto: Jacques Hvistendahl

- Forventer du bråk?

- Det kan godt skje at enkelte ikke liker bildene til Mapplethorpe sammen med Munchs.

Lyst og smerte - Fotografiene har et klart seksuelt innhold, og denne SM-tematikken knytter vi opp til Munchs bildeserie «Marats død» fra 1909, «Mordersken» og «Vampyr», sier Steihaug.

De felles berøringspunktene mellom de to kunstnerne er lyst og smerte, konflikt og kjærlighet, makt og avmakt.

- Vi synes det er veldig interessant å sette Munch opp både mot kunstnere i sin samtid, som Vigeland og van Gogh, men også med sterke kunsterne i vår samtid - som Melgaard, Mapplethorpe og Jasper Johns, sistnevnte skal vises til sommeren, sier Steihaug.

- Dette bidrar til å aktualisere Munchs bilder i forhold til vår egen samtid.

Robert Mapplethorpe fikk sitt gjennombrudd i New York på slutten av 70-tallet, og hans popularitet vokste raskt i USA og internasjonalt utover på åttitallet. Mapplethorpe arbeidet med svart-hvitt fotografier av blant annet portretter, akter og stillben.