Her bestemmer de hva du får se på kino

Milliardkamp i Cannes.

CANNES (Dagbladet.no): Den offisielle Cannes-festivalen handler enten om kjendiser, eller om sære kunstfilmer som konkurrerer mot hverandre.

Men bak kulissene foregår det også et viktig spill - som handler om milliarder av kroner, og som får konsekvenser for hvilke filmer som kommer på kino i Norge.

Torkel Selmer (30) er én av deltakerne i dette spillet. De siste dagene har han løpt rundt i festivalbyen, utstyrt med et regneark og et hemmelig antall millioner. Målet er å finne filmer som han tror du vil punge ut for å se på norske kinoer.

- Å skjønne hva som blir en suksess er ingen eksakt vitenskap, for å si det forsiktig. De største suksessene vi har kjøpt de siste årene er blant annet en homsecowboyfilm («Brokeback Mountain») og en tysk krigsfilm («Der Untergang»), forteller Selmer til Dagbladet.no.

Fire tusen til salgs

30-åringen, med bakgrunn fra blant annet HBO i London, jobber for Schibsted-eide Sandrew Metronome - en av de nordiske distributørene som ikke er kontrollert av et amerikansk studio.

I Cannes har han vurdert mengder med filmer og filmprosjekter, som selges på markedet - Marché du film.

Ifølge BBC er totalt åtte milliarder kroner ventet å skifte hender på dette markedet. Fire tusen filmer er til salgs, og en brøkdel av disse får du trolig får se på kino i løpet av de nærmeste årene.

INNKJØPER: Torkel Selmers magefølelse er med på å bestemme hva du får se på kino i nærmeste framtid. Foto: JOAKIM THORKILDSEN
INNKJØPER: Torkel Selmers magefølelse er med på å bestemme hva du får se på kino i nærmeste framtid. Foto: JOAKIM THORKILDSEN Vis mer

- Før festivalen startet hadde vi sikret oss reinnspillingen av «Fame». Det var vel kanskje den hotteste tittelen på markedet her, sier Selmer, som også har brukt penger på Pedro Almodovars kommende film.

Selges tidlig

Selmer er sannsynligvis en av de norske bransjefolkene som vet mest om framtidige europeiske og amerikanske filmprosjekter.

De fleste filmene - i hvert fall topptitlene - selges nemlig lenge før de er ferdig. I enkelte tilfeller, som for eksempel «Fame», eksisterer det bare et manus og navn på regissør før filmen legges ut for salg.

30-åringen har også lest manuset til den svarte komedien «I Love You Phillip Morris», med Jim Carrey og Ewan McGregor i hovedrollene, som også er langt unna ferdigstillelse.

Et annet kuriøst prosjekt som har vært til salgs under årets marked i Cannes, er «The Outlander» - en science fiction-film om et romvesen som lander i Norge i vikingtida, med blant andre John Hurt og Ron Pearlman på rollelista.  

Til sammen kommer Selmer hjem med cirka ti filmer - noen storfilmer, og noen som kommer rett på dvd.

Betydelig press

Her bestemmer de hva du får se på kino

Men til tross for frenetisk aktivitet, er også Cannes-festivalen rammet av nedgangen i bransjen.

Variety melder om færre kjøpere og selgere i år, også grunnet en svak dollar.

For salgsagentene er Norden et attraktivt marked, men også her er markedet på vei ned. Prisene følger imidlertid ikke samme vei. Vi har nemlig uavhengige distributører med pengesterke eiere (Bonniers SF, Egmonts Nordisk Film og Schibsteds Sandrew Metronome) - noe som fører til tøff konkurranse.

- En stor kommersiell film kan koste over en million dollar å få rettighetene til i Norden. Da er det klart at presset på å levere publikumssuksesser blir betydelig, sier Selmer.

Stygge feil

I Cannes har han vært utstyrt med enorme Schibsted-regneark. Her skal faktorer som forventet besøkstall, dvd-salg og inntekter fra betal-tv legges inn. Tallet som kommer ut av det relativt kompliserte regnestykket, er størrelsen på budet han kan legge inn.

Et idiotsikkert system? Ikke akkurat.

- Alle driter seg ut, og alle gjør noen stygge tabber av og til, forteller Selmer.

Han vil helst slippe å fortelle om tabbetitler, men kinoaktuelle «Be Kind, Rewind», som ble kjøpt inn under fjorårets Cannes, er en tittel som vil gå med tap på norske kinoer.

For hver film som tjener penger, kan det være to som taper penger og én som går i null.

- Vi opererer med et utrolig usikkert produkt, sånn er filmbransjen. Uansett hvor mange regneark man kommer med, koker det ned til intuisjon. Til syvende og sist må jeg stole på magefølelsen, forteller 30-åringen.

HEKTISK: Med markedet har vært mer labert enn på mange år.
HUTTETU: Dette monstret truer med å ødelegge Norge i en av filmene som er til salgs på årets marked.
KAMP OM OPPMERKSOMHETEN: «I Love You Philip Morris», med Ewan McGregor og Jim Carrey, er ikke ferdig spilt inn, men er en av filmene det reklameres kraftig for på Croisetten.