Her er agurktidas vinner

Flytevest ble agurktidens vekstvinner i norske medier, foran badetemperatur og jordbær. Tour de France var den suverent mest omtalte enkeltsak. Milelangt foran sommerværet!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Det viser Norsk Samfunnsbarometer såkalte agurkindeks som kartlegger hyppigheten av begreper med stor omtalevekst i over 1.500 nyhetskilder i juli. Ordet'flytevest' er agurktidens soleklare vinner, med 116 omtaler i juli, mot 11,3 i en normalmåned. Det utgjør en økning på hele 923,8 prosent.

«Badetemperatur» og «jordbær» følger deretter, med en vekst på henholdsvis 405, 9 og 345,2 prosent. Ordet «agurk» har selv en sjetteplass på sommerens agurkindeks.

Sommerens agurkindeks

Agurkindeksen fra Norsk Samfunnsbarometer viser antall treff på et utvalg begreper i 1.500 nyhetskilder i juli, sammenlignet med treff i en normalmåned. Prosentvis endring i parentes.

1. Flytevest 11611,33 (+923,83) 2. Badetemperatur 10220,16 (+405,95) 3. Jordbær 581130,5 (+345,21) 4. Ferjekø 102,33 (+329,18) 5. Veps 9730,33 (+219,82) 6. Agurk 19972,5 (+174,48) 7. Redningsselskap 240102,66 (+133,78) 8. Bilkø 9754,16 (+79,10) 9. Turist 34462059 (+67,36) 10.Halvliter 144112,6 (+27,89)

«Turist» fikk desidert flest omtaler med over 3.400, men ordet får oppmerksomhet i mediene også resten av året. Økningen er på beskjedne 67,3 prosent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer