Her er årets beste filmer

Hollywood slo på stortromma, men en hard fransk fengselsfilm var hakket hvassere.

NUMMER EN: Franske «Profeten».
NUMMER EN: Franske «Profeten».Vis mer

1. «Profeten».
(Fr. «Un prophète. Regi: Jacques Audiard)  

Når hovedpersonen Malik (Tahar Rahim), en skjelvende syttenåring i et brutalt fransk fengsel, legger et barberblad under tungen og går inn i cella til mannen han er truet til å drepe av stedets korsikanske mafia, er det faktisk nesten ikke å regne for et høydepunkt. Det er heller typisk for de stadige åndeløse spenningstoppene som preger «Profeten», det åndeløse forbrytereposet som i 2010 satte en ny standard for sjangeren hardbarket fengselsfilm.  

Det er slående å se hvordan den tilsynelatende veike og ressursfattige Malik bruker nettopp sin utsatte mangel på tilhørighet til å suge til seg kunnskap, klatre opp og til sist endog klare å utfordre fengselets ukronede konge, César (Niels Arestrup). Arestrup formelig kroer seg i rollen som edderkoppen César, og Rahims rolletolkning er interessant: han gir Malik en nesten irriterende anonymitet først, for så å la en ny selvtillit sakte sive inn i ham. Det er som om han får et nytt skjelett underveis.

NUMMER TO: Den danske dokumentaren «Armadillo».
NUMMER TO: Den danske dokumentaren «Armadillo». Vis mer

Maktspillet kan minne både om gangstermanipuleringene i «The Wire» og om de klassiske dramaer om konger og tronranere. Og iblant glitrer den rå realismen med noen små glimt av magisk realisme: Regissør Audiard lar den drepte mannens spøkelse stikke innom fra tid til annen og komme med henslengte, ironiske kommentarer som øker presset på hovedpersonen som stiger og synker i stadig hurtigere fart, alt ettersom en ser det. Og historien om ham var årets fineste kinofilm.  

2. «Armadillo»
(Da. Regi: Janus Metz Pedersen)  

En fryktelig god dokumentarfilm om danske soldater i Afghanistan. Det er sjelden man ser et filmteam komme så tett innpå en tropp soldater i felt som det regissør Janus Metz og fotograf Lars Skree gjør i «Armadillo». De satte livet på spill for å dokumentere hva danske fredsbevarende styrker gjør der borte Helmand-provinsen, og filmen viser at det finnes da for helvede ingen fred å bevare.  

NUMMER TRE: Jesse Eisenberg og «The Social Network».
NUMMER TRE: Jesse Eisenberg og «The Social Network». Vis mer

Den omstridte dokumentaren viser hvordan kjekk, dansk ungdom herdes og blir kyniske og brutale når de sendes ut i en krig de ikke nødvendigvis forstår meningen med. Filmen handler også om hva krig gjør med unge menn, ikke bare denne krigen, men enhver konflikt der man befinner seg i konstant livsfare og må drepe for ikke selv å bli drept. «Armadillo» er intens, vakker, grusom og tankevekkende.   

3. «The Social Network»
(Am. Regi: David Fincher)  

Det er en sann svir å følge den fiktive versjonen av Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) og grunnleggelsen av Facebook.   

NUMMER FIRE: «Den fantastiske Mikkel Rev», Wes Andersons Roald Dahl-fantasi.
NUMMER FIRE: «Den fantastiske Mikkel Rev», Wes Andersons Roald Dahl-fantasi. Vis mer

Filmens Zuckerberg fascinerer. Han er bråbegavet og visjonær, men også umoden, uerfaren. Han utbasunerer for ham selvsagte ufordrageligheter, og kan ikke helt begripe hvorfor nær alle han møter på et eller annet punkt kaller ham en drittsekk. Regissør Fincher har snedig valgt å kjøre sine skuespillere beinhardt, til de leverer linjene sine nesten uttrykksløst og i et ubegripelig tempo. For replikkene til den virtuose manusforfatter Aaron Sorkin virker desto smartere når de presenteres nonchalant, selvfølgelig, som om det er slik mennesker snakker. «The Social Network» er en smart film om smarte mennesker for et smart publikum. Den er så veldreid og velformulert at det nesten er for mye. Og den huser en ensom sjel.  

4. «Den fantastiske Mikkel Rev».
(Am. «The Fantastic Mr. Fox». Regi: Wes Anderson)    

Med adapsjonen av en Roald Dahl-bok, animert med tradisjonell enkeltbildeautomatikk, lagde Wes Anderson sin klart mest ivo caprinoske
film til nå — men også sin mest wes andersonske. Og kanskje, alt i alt, beste.

5. «Toy Story 3».
(Am. Regi: Lee Unkrich)  

NUMMER FEM: «Toy Story 3».
NUMMER FEM: «Toy Story 3». Vis mer

Avslutningen på det som kanskje er filmhistoriens mest helstøpte trilogi, beregnet på alle som en gang har lekt. De mer filosofiske temaene — forgjengelighet, savn, tilhørighet — rører en nerve hos både barn og voksne.  

6. «Inception».
(Am. Regi: Christopher Nolan)

Hvis du rangerer kinoopplevelser etter hvor lenge publikum står igjen ved utgangen og snakker om dem etterpå, var det ingen Hollywood-produksjoner som kunne måle seg med Christopher Nolans lucide drøm av en film. Ingen utenfor Hollywood, heller. 

7. «I Am Love».
(It. «Io Sono l?Amore». Regi: Luca Guadagnino)  

NUMMER SEKS: Drømmeactionfilmen «Inception».
NUMMER SEKS: Drømmeactionfilmen «Inception». Vis mer

En sanselig drøm og et familiemareritt er i kjernen av «I Am Love», en hysterisk vakker dramafilm der kunstfilmdronningen Tilda Swinton går rundt og er regal i Fendi og gjennomlever en lidenskap av det særs fatale slaget.  

8. «I en bedre verden»
(Da. «Hævnen». Regi: Susanne Bier)  

Et intenst hevndrama: Skal vi slå ut øye for øye eller vende det annet kinn til? To tolvåringer har ulike svar og filmen gjør det ikke lett for sitt publikum å bestemme hva som er riktig. Trolig Susanne Biers beste film.  

9. «Fish Tank»
(Br. Regi: Andrea Arnold)  

NUMMER SYV: Tilda Swinton i «I Am Love».
NUMMER SYV: Tilda Swinton i «I Am Love». Vis mer

Et to timers raseriutbrudd, med små glimt av varme. Katie Jarvis hadde aldri prøvd seg som skuespiller før hun ble plukket ut av regissør Andrea Arnold til å spille Mia, en 15-åring som bor i en høyblokk utenfor London med sin mor og lillesøster. Brutal, realistisk og uforglemmelig.  

10. «An Education»
(Br. Regi: Lone Scherfig)

Et stilsikkert skjebnedrama, hjulpet av Nick Hornbys utsøkte manus, Carey Mulligans uimotståelige hovedrolleinnsats som fremmelig britisk 60-tallsungdom, og hennes karakters smittende latter, livstørst og sans for franske bon mots.

NUMMER ÅTTE: Det danske dramaet «I en bedre verden».
NUMMER ÅTTE: Det danske dramaet «I en bedre verden». Vis mer
NUMMER NI: Britisk tenåringsrealisme i «Fish Tank».
NUMMER NI: Britisk tenåringsrealisme i «Fish Tank». Vis mer
NUMMER TI: Carey Mulligans gjennombruddsfilm, «An Education».
NUMMER TI: Carey Mulligans gjennombruddsfilm, «An Education». Vis mer